Endesa va obtenir un benefici net de 916 milions d'euros en el primer semestre de l'any, la qual cosa representa un increment del 10,1% respecte al mateix període de l'exercici anterior, impulsat pels extraordinaris de la venda parcial del seu negoci de mobilitat elèctrica a la seva matriu Enel, va informar la companyia. Sense incloure aquests extraordinaris, el benefici net ordinari de l'elèctrica, que és el que serveix de base per al repartiment del dividend, va caure un 11,8% a juny respecte a l'any anterior, fins als 734 milions d'euros. El resultat brut d'explotació (Ebitda) de l'energètica en el període de gener a juny es va situar en 2.188 milions d'euros, un 16,5% més. Els ingressos del grup dirigit per José Bogas van assolir els 14.841 milions d'euros a tancament del primer semestre, amb un creixement del 64,4% respecte al mateix període de l'any passat.

Endesa, que ven més energia de la que produeix i necessita comprar energia al mercat, beneficiant-se quan els preus cauen, però veient-se perjudicada en els seus comptes si són alts, va assenyalar que aquesta primera meitat de l'exercici va estar marcat per un context de mercat advers, motivat per l'esclat de la guerra a Ucraïna i el repunt de preus de les matèries primeres energètiques, singularment el gas, que de mitjana va ser un 305% més car en el primer semestre de l'any respecte al mateix període de 2021. Com a conseqüència, el cost mitjà de l'electricitat al mercat a l'engròs ibèric ha crescut un 252%, fins a 206 euros. Un nivell que situa Espanya i Portugal en l'entorn de la resta de principals països europeus com Alemanya (186 euros), França (229 euros), Itàlia (249 euros) o el Regne Unit (210 euros). Malgrat això, el grup ha ratificat els seus objectius financers per a l'exercici d'un Ebitda de 4.100 milions d'euros i un resultat ordinari net de 1.800 milions d'euros.

La ràtio de palanquejament (deute net sobre Ebitda) d'Endesa es va situar en 2,2 vegades, des de les 2,1 vegades a juny de 2021. El cost del deute es manté sota, amb un interès mitjà de l'1,1%, quatre dècimes menys que a tancament de l'any passat. Així mateix, la companyia va tancar el primer semestre de l'any amb el 62% del passiu brut de 14.316 milions lligat a criteris de sostenibilitat enmig de l'esmentat context desafiador. La meta per a tancament de 2024, final de l'actual pla estratègic, és assolir l'entorn del 80%.

Quant a la senda de descarbonització, Endesa va situar la producció lliure d'emissions de CO₂ en el semestre en el 78% del total, impactada per la menor producció hidroelèctrica en un context de forta sequera que, juntament amb la reducció de producció amb cogeneració i l'augment de l'exportació des de l'entrada en vigor del topall al gas, ha afavorit l'alça de la producció amb centrals de cicle combinat. Així, la capacitat de producció instal·lada en fonts renovables del grup representa ja el 70% del total, davant el 64% del primer semestre de l'any passat.

Més de 8.400 MW en renovables.

Respecte a l'impuls a les renovables, l'energètica suma ja 8.400 megawatts (MW), un 9% més que a tancament del primer semestre de 2021, sobre un parc generador total de 16.900 MW a la península Ibèrica. La cartera de projectes renovables d'Endesa ascendeix a 77.000 MW, dels quals al voltant de 9.000 MW tenen punt d'accés i connexió a la xarxa concedit. Actualment, està construint plantes solars i eòliques que sumen 1.900 MW, la qual cosa, va destacar, fa confiança en el compliment dels objectius de posada en marxa de nova potència 'verda' per a aquest any, ja que aquest volum en construcció representa el 90% de l'objectiu anual -i el 70% de la meta de connexió de nova potència neta per a 2023. Juntament amb això, Endesa té una cartera de projectes d'emmagatzemament de 18.000 MW.

Quant a l'evolució del mercat de comercialització d'electricitat, Endesa va consolidar el creixement a la seva cartera de clients lliures tant domèstics com empresarials que ve registrant des de finals de l'any passat i ha guanyat un milió de clients en el mercat liberalitzat, fins a assolir la xifra de 6,6 milions, dels quals 100.000 són noves empreses clientes.