El consum creixerà a Espanya en els propers dos anys, però de forma moderada, amb pujades del 5,7% el 2022 i del voltant del 3,6% el 2023. Això serà possible, però, si la vacunació permet que no s'apliquin noves restriccions, segons CaixaBank Research. Aquest és el pronòstic que fa un document de Consum que ha elaborat l'entitat en el qual analitza l'evolució del consum de les llars, principal component del PIB i considerat un senyal de la salut de l'economia i del benestar de la societat després de la davallada causada per la covid-19.

Creix el consum

En concordança amb l'informe presentat, el consum seguirà creixent en els anys vinents gràcies a la campanya de vacunació de la Covid-19, però ho farà de forma moderada a causa de l'augment dels preus de l'energia i els colls d'ampolla en les cadenes globals de distribució. "A mesura que vagin remetent durant el 2022, creiem que la recuperació del mercat laboral, la millora de la confiança del consumidor, el manteniment d'unes condicions financeres acomodatícies i l'impuls que suposaran els fons Next Generation EU seguiran sustentant la recuperació del consum", assenyala l'informe.

Efecte pandèmia

El centre de recerca de CaixaBank també manifesta que la impossibilitat per consumir molts serveis durant les restriccions el 2020 i la consegüent generació d'estalvi forçós, que estima en uns 46.600 milions d'euros, el 3,7% del PIB del 2019, està revifant el consum després de la tornada a l'activitat. Des de CaixaBank Research creuen que l'estalvi de la ciutadania durant la pandèmia ha estat substancial, però molt heterogeni. Segons comuniquen, la distribució de l'excés d'estalvi entre les rendes baixes, mitjanes i altes ha estat del 4%, el 58% i el 38%, respectivament, i es concentra sobretot en les persones de més de 60 anys.

Estalvi acumulat

No obstant això, avui dia, l'estalvi acumulat ja s'està desfent en un 100% en el cas de rendes baixes, en un 67% en les mitjanes i en un 36% en les altes, la qual cosa està impactant de forma positiva sobre el turisme, l'oci i la restauració. D'altra banda, el document palesa que els consumidors solen gastar més durant la primera setmana del mes i que aquest patró és especialment acusat entre les rendes baixes i els joves, mentre que els majors de 60 anys i les rendes altes acostumen a gastar de forma més uniforme.

Amb tot, a causa dels canvis en els patrons de consum, la inflació a la qual va fer front el consumidor mitjà el 2020 va ser del 0,1% i encara més gran per a les persones de més de 60 anys i de rendes baixes, segons les dades de CaixaBank Research. 

 

Imatge principal: La factura del consum de la llum/ Europa Press