El conseller d'Economia i Hisenda, Jaume Giró, ha afirmat que l'economia mundial està entrant en una fase de canvi "caracteritzada per la incertesa", durant una trobada institucional amb la Cecot. Giró s'ha reunit amb el president de la patronal, Antoni Abad, i el seu secretari general, Oriol Alba, i ha participat en una trobada amb socis de l'entitat on han analitzat les previsions del context macroeconòmic i l’impacte en les pimes, segons han informat en un comunicat aquest dijous. Per al conseller Giró, hi ha tres situacions que comporten aquestes incerteses de cara al futur de l'economia mundial. En primer lloc, la inflació a curt termini, seguida dels nous models de producció orientats a la integració vertical i, per últim, la inestabilitat geopolítica.
Incertesa
De cara a aquest futur incert que presenta l'economia a escala mundial, una de les línies de treball del departament que lidera, ha explicat, implica estimular la recerca i la innovació empresarial amb la finalitat d'ajudar les empreses a dur a terme la seva activitat. Quant als tres elements que, a parer seu, dictaran els pròxims anys en el terreny econòmic, Giró ha opinat que els alts nivells d'inflació són d'una importància decisiva: "després d’onze anys amb tipus a la baixa, al juliol s’apujaran i serà la primera de més pujades que tindran l’efecte d’alentir l’activitat econòmica, contenint inversions empresarials i la despesa de les famílies”, ha detallat. D'altra banda, els models empresarials més efectius, que cada cop depenen menys de tercers proveïdors, "han permès que les empreses tinguessin estocs reduïts a la mínima expressió, de manera que les companyies integraven elements de diferents subministradors sense por a trencar cadenes de subministraments. Aquest model està arribant a la seva fi i s’està obrint un nou model d’encarar els subministraments". De cara al dia de demà, augura el conseller, "els fons Next Generation poden ser una palanca de canvi i cal que les empreses catalanes els sol·licitin, malgrat la complexitat burocràtica en l'àmbit administratiu. De debò, cal que les empreses liciteu”, ha insistit.
Pressió fiscal
Per la seva banda, els assistents a la reunió han mostrat a Giró la seva preocupació per la pressió fiscal a Catalunya, la qual han definit com a "excessiva" i superior a la d'altres indrets de l'Estat, fet que perjudica directament la seva capacitat competitiva, així com la previsió de poder comptar amb uns pressupostos per 2023 i anar fent front a tota la situació i el context d’incertesa. En aquest punt, els assistents han insistit al conseller de la necessitat de tenir pressupost i, més enllà de suposar la bona predisposició del conseller a parlar amb tots els grups parlamentaris, també han apel·lat a la responsabilitat de tots ells per facilitar tot el procés d’aprovació. Finalment, entre les demandes traslladades a Jaume Giró, la que fa referència als processos de licitació pública ha merescut un diàleg més extens, on Giró ha reconegut les mancances i incidències, i ha afirmat que s’hi abocaran més recursos per poder agilitar una part dels expedients. “Hi ha licitacions que estan arribant fins a 8 anys per resoldre, ja que hi ha recursos, etc. Però no té cap mena de sentit”, afirmava un membre del comitè executiu de la Cecot. El conseller d’Economia ha reconegut que a més de la necessitat de més personal per poder gestionar els concursos públics, el fet que interposar un recurs sigui gratuït, fa que s’incrementin el volum de recursos, tot ajornant excessivament qualsevol procés. “És un dels àmbits que hem de resoldre i que ja tenim sobre la taula. D’entrada incrementarem el nombre de persones per ajudar l’equip actual, malgrat que som conscients que per cobrir les necessitats actuals necessitaríem molts més efectius”, ha reconegut.