El concurs per adjudicar els terrenys de Zona Franca (Barcelona) que ocupava Nissan es publicarà finalment en la segona quinzena de juny i no serà fins a mitjan setembre quan es coneixerà el nom de l'operador que gestionarà aquests actius. Avui s'ha reunit la taula de reindustrialització de Nissan per posar fil a l'agulla en la qual han participat representants del govern central, de la Generalitat, dels sindicats i l'empresa. En aquesta trobada s'han posat sobre la taula els terminis per l'adjudicació dels terrenys de la planta. Els terrenys de Zona Franca, on es trobava la principal fàbrica de Nissan a Barcelona, amb una mica més de 500.000 metres quadrats, són considerats "la joia" de la multinacional, no només per la seva dimensió sinó també per la seva ubicació estratègica, que els converteixen en una plaça molt cobejada tant per a activitats industrials com logístiques.

Des dels comitès d'empresa de Nissan han demanat que es dinamitzi aquest procés. "Demanem màxima celeritat a solucionar aquests aspectes, ja que tenen data màxima per tenir tots aquests temes solucionats. Ha de ser el 15 de juny per poder posar en marxa els terminis establerts per la llei", han reclamat. "No podem permetre continuar allargant la presa de decisions i les reunions en les quals uns es tiren la culpa a uns altres, on al final els únics damnificats som els treballadors que continuem esgotant la nostra prestació de desocupació", han sentenciat.

A la Zona Franca està previst que s'hi instal·li el projecte del hub de descarbonització liderat per QEV i B-Tech -que hi assemblaran vehicles elèctrics d'última milla i una furgoneta-, així com el del fabricant de motos elèctriques Silence, i un projecte logístic que no s'ha concretat. La redacció del plec del concurs, en mans del bufet Roca Junyent, està sent especialment dificultosa i el Consorci intenta que el text final resisteixi qualsevol possible recurs. Després de la reunió, el delegat especial de l'Estat al Consorci de la Zona Franca, Pere Navarro, ha assegurat: "Estem posant tots els nostres esforços perquè el procés sigui el més àgil i ràpid possible i amb unes garanties legals absolutes". Navarro ha subratllat el compromís del Consorci "amb la recuperació dels llocs de treball derivats de la marxa de Nissan, apostant i prioritzant per un projecte industrial amb el suport d'un altre logístic".

L'operador que guanyi la licitació per gestionar aquests terrenys pagarà pel lloguer un preu superior al que abonava Nissan, que portava dècades en aquest emplaçament i havia negociat a la baixa en el passat a canvi de garantir la continuïtat de l'activitat industrial, segons fonts coneixedores de les negociacions. Un cop acabat el concurs, es donaran 30 dies per a la presentació de les sol·licituds i s'obrirà després el termini per avaluar les opcions i realitzar l'adjudicació. El futur dels 1.400 treballadors de Nissan, que es troben ara a casa seva consumint el subsidi d'atur, depèn del procés de reindustrialització.