Els comitès d'empresa de Nissan, amb membres de les seccions sindicals de CCOO, la UGT, SIGEN-USOC i la CGT, s'han cansat d'esperar les administracions en el procés de reindustrialització de la planta de Nissan la Zona Franca de Barcelona i aquest dimarts han enviat una carta a les administracions denunciant el seu menysteniment per la reindustrialització i han amenaçat amb la convocatòria de noves protestes massives. En el document publicat els sindicats asseguren que fa tres setmanes que esperen resposta tant del govern espanyol, del Govern i del consorci de la Zona Franca per tal de tancar una nova reunió on s'haurien d'aclarir les condicions del concurs per a l'explotació de la planta del fabricant japonès.

En la carta, els sindicats recorden que en l'última reunió de la mesa de reindustrialització, que es va celebrar el passat 14 de març, es va acordar i definir la configuració de l'espai de la Zona Franca. Concretament, es va quedar amb què la gestió del lloguer dels terrenys, on en principi s'han d'ubicar Silence i el 'hub' d'electromobilitat, correspondria a un únic operador i que, en el termini màxim d'un mes, el consorci presentaria una proposta definitiva a la mesa i això finalment no s'ha complert, ja que fa més d'un mes des de l'última reunió i fa tres setmanes que els sindicats esperen resposta.

En aquesta línia, els sindicats lamenten que ni el consorci ni les administracions hagin respost a les sol·licituds de reunions tècniques i denuncien que encara desconeixen l'estudi tècnic que ha d'elaborar el mateix consorci. "Només ens assabentem de coses que no s'han parlat a la mesa a través de la premsa". Per altra banda, els treballadors subratllen que "la lentitud en les decisions està dilatant la posada en marxa dels projectes seleccionats". 

Davant aquesta situació, els sindicats asseguren que un cop se celebri la pròxima reunió de la mesa, que encara no té data, es convocaran les assemblees respectives i s'organitzaran rodes de premsa per detallar tot el que s'ha explicat. "En funció del resultat d'aquesta reunió, plantejarem un calendari de mobilitzacions", amenaces els sindicats.

100.000 vehicles a la Zona Franca

Més enllà dels problemes de la mesa de reindustrialització, les empreses catalanes que impulsen el hub d'electromobilitat, QEV Technologies i BTech, ja van anunciar que volen arribar a fabricar 100.000 models de dues noves marques en cinc anys. D'aquesta manera, el hub d'electromobilitat podrà absorbir el 100% de la plantilla de Nissan. Segons va anunciar el conseller delegat de QEV, Joan Orús, en una presentació de la marca Zeroid a l'antiga planta del fabricant japonès a la Zona Franca. En aquella ocasió, els impulsors del hub ja van reclamar "rapidesa" als governs per tancar el procés i començar a fabricar el 2023. 

Així doncs, el consorci d'empreses es va comprometre a donar una sortida als prop de 1.400 treballadors de l'automobilística que ara mateix estan percebent les prestacions d'atur i que fa any i mig que veuen com s'allarguen les negociacions per trobar un substitut al fabricant japonès. "Si estem aquí no és per la fàbrica, els robots o les línies d'assemblatge. Estem aquí perquè hi ha més de 1.000 persones que saben fer vehicles",va remarcar Orús, a la presentació.

Aquí pots llegir la carta completa: