CaixaBank ha tornat a comprar accions del Banc Portuguès d'Inversió (BPI), de manera que augmenta la seva participació sobre l'entitat i reforça la seva condició de principal accionista. Així ho ha explicat la companyia en un comunicat divulgat per mitjans lusitans on s'explica que la firma ha adquirit, entre el 5 i el 12 de maig, un total de 2,43 milions de títols, equivalents al 0,167% del capital social, i ha desemborsat més de 2,68 milions d'euros.
Gràcies a aquesta operació, de similars característiques a la transacció realitzada durant els primers dies de maig, CaixaBank ja és propietària del 44,71% del BPI –o el que és el mateix, més de 651 milions d'accions– i el 44,88% dels drets de vot. L'entitat catalana va llançar una oferta pública d'adquisició d'accions (OPA) pel BPI a un preu d'1,113 euros per acció el passat 18 d'abril, pràcticament un any després de fer una oferta semblant, encara que llavors sense èxit.
Trencar l'acord amb Isabel dos Santos
L'OPA es va produir just després de trencar l'acord amb la inversora angolesa Isabel dos Santos que és la propietària del 18,6% del capital, ja que no es va poder resoldre l'excessiva exposició de l'entitat portuguesa a Angola. Una condició indispensable per evitar així una sanció de Brussel·les. D'aquesta manera, el pacte va quedar "sense efecte" una setmana després de ser signat, deixant el BPI en situació d'incompliment de les exigències del Banc Central Europeu (BCE), arriscant-se així a ser penalitzat.
Una de les condicions necessàries perquè l'OPA es dugui a terme és l'eliminació dels límits en els drets de vot, ja que, en la pràctica, s'atorga el mateix poder a Dos Santos que a CaixaBank, malgrat que la participació de l'entitat catalana és més del doble que el percentatge d'accions de la inversora angolesa.
