La cadena de supermercats catalana BonPreu, amb la seu a Vic, cada vegada es troba més a prop del seu objectiu, la compra de Caprabo. Però no està sola en aquesta cursa, ja que la multinacional francesa Carrefour també està en un punt avançat en les negociacions. De fet, el supermercat basc Eroski —propietari de la cadena des del 2007— ha realitzat una preselecció de candidats en les últimes setmanes, descartant altres supermercats com Lidl.

El grup BonPreu, tanmateix, espera guanyar la pugna per permetre al seu grup "cobrir molt més territori nacional", segons ha expressat el seu director Joan Font. Segons ha pogut saber Via Empresa, les dues grans cadenes —BonPreu i Eroki— tenen un petit grup de negociació de menys de deu persones dedicat a avançar en l'operació de compra i dirigit pel mateix Font.

En la lluita per adquirir Caprabo, sonen altres noms de grans cadenes com Consum o Condis, però també fons de capital privat. Carrefour, de fet, ja va intentar fer-se amb l'empresa, encara que sense èxit, el 2007 —quan va ser Eroski que la va adquirir finalment—. Ho va aconseguir l'any 2007 comprant un 75% de les accions per valor de 1.300 milions d'euros.

Tant Carrefour com BonPreu han aconseguit passar el primer tall de candidats per emportar-se el model de franquícies de Caprabo, que disposa d'una xarxa de 320 supermercats, amb Catalunya com a principal mercat estratègic.

El deute de Caprabo ascendeix a 350 milions d'euros

Font ha reivindicat en més d'una ocasió que aspira a tenir entre un 20% i un 22% de la quota de mercat, després d'haver aconseguit una facturació de 1.600 milions el 2019. Per la seva part, Caprabo ha acumulat un deute de 350 milions d'euros.

La història de Caprabo es va iniciar el 1959 de la mà de les famílies Carbó, Prat i Botet, que van decidir establir el seu primer supermercat al carrer Sant Antoni Maria Claret, a Barcelona. El 1962 la família Prat va abandonar l'empresa donant entrada a la família Elías.

El 2003, La Caixa va decidir convertir-se en propietari de Caprabo amb un 20% de les accions a canvi de 200 milions d'euros. Finalment, La Caixa va vendre les seves accions el 2011 —després de la crisi financera— i Eroski es va quedar així amb la majoria de la propietat de la cadena. L'objectiu d'Eroski era convertir Caprabo en una societat cooperativa però, 13 anys després, s'han tancat més botigues de les que s'han obert i els comptes es troben encara en negatiu.

 

Imatge principal: Un supermercat BonPreu. Foto: Europa Press