Invertir o limitar. Més turisme o menys turisme, aquesta és la qüestió. L’Informe de l’Activitat Turística del 2016 detalla que hi ha gairebé un empat tècnic entre els barcelonins que demanen treballar per atreure més visitants a la capital catalana i els que reclamen limitar el turisme. Concretament, el 47,5% vol que l’Ajuntament continuï fomentant un dels sectors més importants de l’economia barcelonina. Per altra banda, el 48,9% vol posar límits a aquesta activitat.

El regidor de Turisme del consistori de Barcelona, Agustí Colom, apunta que “és la primera vegada que la població es divideix en la seva avaluació sobre l’arribada i els límits del turisme”. El 43,9% de la població valora positivament la gestió de l’executiu d’Ada Colau en aquesta matèria i tan sols el 23,6% pensen que ha estat negativa.

S’està arribant al límit

El mateix document assenyala que gairebé el 90% dels barcelonins i barcelonines consideren que el turisme és “beneficiós” per a la ciutat, però que s’està a punt de superar els límits. Aquesta és la opinió de més de la meitat dels veïns dels districtes de Ciutat Vella, Eixample, Sarrià-Sant Gervasi i Gràcia. Una opinió força compartida arreu de la ciutat. De fet, excepte a Nou Barris, comparteixen el mateix pensament més del 40% dels enquestats.

Barcelona, una ciutat de notable alt

L’Informe de l’Activitat Turística també demana la opinió dels actors de l’altra banda del tauler de joc. Els turistes valoren Barcelona amb una nota global mitjana de 8,7. Els aspectes que més agraden als visitants són l’arquitectura -la qual valoren amb un 9,1-, la cultura -8,7- i l’entreteniment i la restauració -a les quals els hi posen una nota de 8,5 sobre 10-.

Però no tot són flors i violes. Els turistes també tenen queixes. Segons el document, els viatgers que passen per la capital catalana lamenten que els preus són massa elevats en relació amb la qualitat dels productes i que hi ha massificació en les zones i monuments turístics més famosos.

Creixen les pernoctacions i els ingressos

L’any 2016 es van superar els 19 milions i mig de pernoctacions en els hotels de Barcelona, un 5,5% més que l’any anterior i l’ingrés mig per habitació ocupada va ser de 113,69 euros, un 11,6% més que el 2015.

El perfil més habitual del visitant és el d’una persona de 36 anys que ve de vacances, que ja ha visitat prèviament la ciutat i que es gasta uns 60 euros de mitjana en allotjament i destina més de 350 euros en productes extrahotelers.

 Atractiu a nivell europeu

Hi ha molts elements que envolten Barcelona i que fan de la capital de Catalunya un dels destins més desitjats pels europeus. El clima, la gastronomia, la història arquitectònica i l’oci són alguns dels aspectes que més sedueixen els visitants. El 44% dels turistes provenen de la Unió Europea, el 35% de més enllà del continent i la resta arriben des de diferents punts de l’estat. Entre els visitants estrangers destaquen els britànics -8,96%-, els nordamericans (8,41%) i els francesos -8,39%-.