A poc a poc el sector aeri es va recuperant del sotrac provocat per la pandèmia de la covid i cada mes que passa mostra una tendència positiva de cara a la recuperació de les xifres que el sector tenia l'any 2019, fet que crida a confiar que de cara aquests pròxims mesos d’estiu aquesta tendència segueixi. De fet, aquesta intuïció es constata, per exemple, si anem a mirar les dades de l’aeroport del Prat, que s'ha convertit en el primer aeroport europeu en passatgers origen-destinació durant el període abril 2021 – abril 2022 després d’assolir els 11 milions de passatges. Aquesta dada demostra la fortalesa de Barcelona i el seu aeroport en l'àmbit europeu i situa la infraestructura per davant de Londres Heathrow, amb 10,9 milions de passatgers, o Madrid Barajas, amb 10,5 milions. No obstant això, si es compara el tràfic aeri en l'àmbit de ciutat, Barcelona, en el mateix període, se situa en la 6a posició per darrere de Londres, Moscou, París, Istanbul i Milà. El motiu d’aquest descens de posició es deu al fet que aquestes ciutats disposen de diversos aeroports, ara bé aquesta sisena posició és millor que el 2019, quan Barcelona ocupava la setena posició.

A més, cal tenir en compte que la xifra de places disponibles ja és de quasi 17 milions, el que representa un 85% del total de places que hi havia en oferta l’estiu del 2019. A més, l’aeroport compta amb la gestió de 83 companyies aèries que ofereixen servei a 198 destinacions, 48 de les quals són intercontinentals. De fet, el nombre de connexions intercontinentals és pràcticament idèntic a la del 2019, quan hi havia operatives 49. Amb tot, si es compara el nombre de passatgers totals acumulats en el període gener-juny 2022, l’aeroport de Barcelona ha tancat el mes de juny assolint la xifra de 17,7 milions de passatges, un 28% per sota dels nivells assolits durant el mateix període del 2019, segons dades d’Aena.

Recuperació de l’activitat intercontinental

Un dels principals factors d'aquesta recuperació, sense dubte, ha estat la represa dels vols internacionals, sobretot amb el continent nord-americà, on destaquen els Estats Units d’Amèrica amb 533.166 places i el Canadà amb 131.687 places. Unes xifres que evidencien una forta recuperació de l’oferta disponible respecte a l’estiu del 2019, amb percentatges de recuperació del 76% i el 85%, respectivament. Concretament, la bona recuperació del mercat estatunidenc es deu a les connexions amb les principals ciutats dels Estats Units com Atlanta, Washington, Boston, Los Angeles, San Francisco, Chicago i Filadèlfia, mentre que la recuperació del mercat canadenc arriba gràcies a les rutes a Toronto i Mont-real. Tanmateix, la recuperació internacional també es percep més enllà del mercat americà. D’aquesta manera, el mercat oriental destaca amb les connexions a Riad i Jiddah, amb dues freqüències setmanals, el mercat sud-americà, amb Punta Cana i Cancun, amb dos i una freqüència setmanals, respectivament i el mercat asiàtic amb la recuperació de la ruta a Seül, amb cinc freqüències setmanals.

Tot i les dades encoratjadores, no es preveuen uns mesos fàcils per a les companyies aèries europees, ja que, segons dades de l’associació internacional d’empreses del transport aeri, la IATA, no s'espera una recuperació de la rendibilitat de les companyies europees fins al 2023. Així mateix, es preveu un estiu complicat a causa de les reivindicacions laborals i vagues previstes en diferents companyies i en el control aeri, les quals podrien afectar a l’operativa prevista. De fet, cal tenir en compte, que a diferència de les companyies aèries nord-americanes, les organitzacions europees han patit molts més tancaments i restriccions per operar a causa de la pandèmia de la covid.