Banc Santander va registrar un benefici atribuït de 2.054 milions d'euros en el primer trimestre d'aquest any, la qual cosa suposa un increment del 10% respecte al mateix període de l'exercici anterior, impulsat pel Brasil, Espanya i Mèxic. En euros constants, és a dir, exclòs l'impacte dels tipus de canvi, el creixement del benefici atribuït va ser del 22%, segons ha informat aquest dimarts l'entitat.

Ana Botín, presidenta de l'entitat, ha destacat que "el 2018 ha començat bé, amb augment del benefici a doble dígit pels bons resultats del Brasil, Espanya i Mèxic, i una millor evolució dels Estats Units". "Estem executant la nostra estratègia amb èxit a tots els nostres mercats, accelerant la nostra transformació digital gràcies a una major col·laboració de tot el grup i aprofitant la dimensió del nostre negoci. Com a resultat, estem aconseguint uns beneficis més recurrents i sostenibles", ha afirmat.

Botín ha ressaltat que la perspectiva per a 2018 continua sent positiva, per la qual cosa ha afirmat continuar confiant que els equips faran un "gran feina" per assolir els objectius d'aquest any i per continuar creixent de forma "rendible i responsable" en el futur.

Diversificació geogràfica

La diversificació geogràfica, amb una presència "equilibrada" en mercats madurs i en desenvolupament, continua sent una de les grans fortaleses del Santander, segons ha subratllat el banc.

En el primer trimestre, el benefici atribuït va augmentar a vuit dels deu mercats principals. Europa va aportar el 51% del benefici del grup i Amèrica, el 49%. La cartera creditícia també es caracteritza per la seva diversificació, tant per segments com per països. En concret, el Brasil va aportar el 27% del benefici del grup, seguit d'Espanya, segon mercat del grup després de la integració de Popular, amb un 18%, i el Regne Unit, que va contribuir amb un 17%.

A Espanya, el benefici atribuït va augmentar un 26%, fins als 455 milions d'euros després de la integració de Popular, que avança segons el previst, i el llançament el març de la primera iniciativa conjunta per als clients de Santander i Popular: el compte 1/2/3 Professional, del qual ja s'han obert més de 75.000 comptes.

Els ingressos augmenten un 11%

Així mateix, els ingressos del grup van créixer un 11% en el primer trimestre en euros constants, fins a 12.151 milions d'euros, amb un augment del marge d'interessos i dels ingressos per comissions de l'11% i del 14%, respectivament.

Els costos d'explotació van créixer un 13% en euros constants per les inversions en transformació comercial i digital. Tanmateix, la ràtio d'eficiència del banc es va situar en el 47,4% i es va mantenir "com una de les millors" entre els seus competidors, la mitjana dels quals supera el 65%.

El nombre de clients que utilitzen serveis digitals va augmentar en un 24% l'últim any, fins a 27,3 milions. Els clients vinculats, que són aquells que consideren Santander el seu banc principal, van augmentar en 3,3 milions, fins a 18,8 milions, des del primer trimestre de 2017.

Santander va reforçar la seva capital en el primer trimestre, amb un increment de la ràtio de capital CET 1 'fully loaded' de 16 punts bàsics, fins a l'11%, dels quals nou punts bàsics van ser generats orgànicament.

La ràtio de mora del grup va continuar millorant en el primer trimestre, fins a situar-se en el 4,02%, amb una caiguda de 135 punts bàsics des de la integració de Popular en juny de 2017. El cost del crèdit va caure 13 punts bàsics, fins a l'1,04%, respecte al primer trimestre de 2017.