Un total de 150 empreses catalanes estan participant a la fira Alimentària 2016, el saló més gran de la indústria dels aliments i les begudes a Espanya i el tercer més important del món. En total, 140.000 professionals en 90.000 metres quadrats de superfície que estan provant els productes més innovadors de les 4.000 empreses expositores.  

D’aquesta manera, els productes catalans s’estan donant a conèixer arreu del món en un escenari pràcticament immillorable sota la protecció i l’impuls de la Promotora d’Exportacions Catalanes SA (Prodeca), empresa pública adscrita al Departament d’Agricultura, Ramaderia, Pesca i Alimentació. L’objectiu principal és desplegar programes d’exportació, comercialització i expansió internacional així com la diversificació de mercats o la consolidació de la marca Catalunya a l’exterior, entre d’altres.

La proposta agroindustrial és molt diversificada i ajuda a potenciar un dels sectors més importants de l’economia catalana amb un clar vessant exportador que representa el 3,6% del PIB català i el 18,6% del PIB industrial. Per a tot plegat, Prodeca ha habilitat quatre sales d’exposició: Lands of Spain, Intervin, Intercarn i Interlac.

4 salons, 150 productes catalans

Lands of Spain: una gran varietat de productes, des de fruita seca, elaborats carnis, oli o embotits fins a arròs, peix i aigua, passant per cervesa artesana, xocolates, làctics i formatges, entre molts d’altres. També s’exposen productes dietètics, ecològics i de comerç just.  

  • La Llet Nostra Alimentària: empresa fundada el 2003 per més de 200 explotacions ramaderes familiars catalanes, entre les quals destaquen les cooperatives Lletera de Campllong, els Ramaders del Baix Empordà, el Cadí, la Lletera de Mollerussa i Comarca així com l'Agropecuària de Vallfogona del Ripollès com a soci col·laborador. El seu objectiu és garantir una producció de qualitat, comercialitzar llet a un preu just i donar continuïtat al sector a Catalunya. De principi a fi.   
  • Les patates Torres: procés artesanal basat en la selecció de patates agres i obtenció de fruits secs per crear "una patata fregida gourmet".  Des del respecte a les tradicions d'un negoci que va començar el 1969 a Premià de Mar, han impulsat el seu creixement internacional a Holanda, introduint un restyling del packaging artesanal i una modernització de la imatge corporativa de l'empresa. 
  • L'aigua de Sant Aniol: negoci familiar fundat el 1993 a la comarca del Gironès i la Garrotxa. A més de 55 metres de profunditat del parc natural, s'hi troba un vessant enclavat en un paratge de lava sedimentada i roca volcànica, des d'on s'hi extreu una aigua "lliure d'agents contaminants i rica en minerals". Una barreja d'humus, andesita, putzolana, basalt i granit. Un "esperit volcànic" per a infants, famílies, gent gran i esportistes. 
  • Les coques de Perafita: empresa familiar creada el 1952 i que a través de tres generacions de pastissers, elaboren pa de pagès i una àmplia varietat de coques com la de forner, la de vidre o la de xocolata. Tot cuit al forn i amb llenya de pi.

Intervin: una setantena de cellers de diferents denominades d’origen (DO) reconegudes a Catalunya, entre les quals s’inclouen Alella, la Conca del Barberà, l’Empordà, el Priorat o el Penedès, entre d’altres.

  • Cava Sumarroca: una família innovadora de caves i vins blancs inicialment ubicada a la població de Llimiana, al Pallars Jussà, que va desplaçar la passió pel cultiu de la vinya a la comarca del Penedès. Entre la tradició vitivinícola i el control d'una cadena de producció innovadora amb "caràcter i equilibri". No tenen intenció de competir a gran escala com tampoc amb bodegues de gran volum 
  • Cava Torreblanca: una masia amb orígens al segle XV situada al sud de Barcelona, entre vinyes i flora mediterrània. Regió de Denominació d'Origen Penedès.  
  • Cava Vendrell Olivella: cinc generacions de viticultors sorgits de la finca de Mas Gomà que elaboren productes de dues gammes a partir de l'agricultura ecològica. El seu lema és "barrejar el patrimoni d'una tradició centenària amb l'espurna efervescent d'un punt de vista modern". 

Intercarn: el dinamisme del sector carni ha portat el Departament d’Agricultura a intentar completar l’oferta de les associacions empresarials i la participació directa de bona part de les empreses catalanes.

  • Els embotits de Casasponsa: empresa familiar fundada el 1905 a la Vall de Bianya, al cor de la Garrotxa i actualment dirigida per la quarta generació. El seu objectiu és fabricar i distribuir una àmplia gamma d'embotits "de qualitat" alhora que pretén provocar una experiència visual i de sabors. Subministren els seus productes a més de 200 clients al mercat espanyol i exporten a més de 25 països d'arreu del món. 
  • Els carnis de la Cooperativa Plana de Vic: cooperativa que produeix carn a la sala d'elaboració i d'especejament carni i que abasteix la xarxa de botigues així com altres canals de comercialització: restauració col·lectius i altres comerços d'alimentació. 
  • Els pernils de Porxas: empresa situada a la zona volcànica de la Garrotxa que combina els mètodes tradicionals i l'alta tecnologia en una extensa gamma de pernils i embotits de "qualitat reconeguda". 

Interlac: Prodeca ha renovat l’acord firmat amb l’Associació Catalana de Ramaders Elaboradors de Formatge Artesà (ACREFA) que aglutina deu empreses elaboradores de formatges.

  • Els formatges de Muntanyola: una finca anomenada Ca l'Urpina que situada al Massís de Montserrat, elabora tota mena de formatges artesans: de cabra, búfala, vaca i ovella. Forma part del projecte social de la Fundació Ampans que treballa per promoure l'educació, la qualitat de vida i la inserció laboral de "persones amb discapacitat intel·lectual, malalties mentals i altres col·lectius en risc d'exclusió". Una combinació que associen a un tros del Pla de Bages, l'experiència i la il·lusió. 
  • Els formatges de Molí de Ger: una casa de pagès situada a la solana de la Cerdanya, a 200 metres de la ribera del riu segle, des d'on l'empresa familiar s'ha especialitzat en el sector de producció de llet bovina i activitat formatgera. Sense cap mena d'additiu, ni conservant, ni colorant. "Absolutament artesanal". 

Catalunya, Regió Europea de la Gastronomia 2016

També s'hi poden veure altres productes catalans a la zona de tasts, on destaquen les sessions de maridatge de formats artesans i vins o la Barra d’Olis així com el Club Alimentària o les trobades B2B amb importadors Food & Dring Business Meeting.

En el context d’una Fira que generarà un impacte superior als 170 milions a Barcelona i la seva àrea metropolitana, les empreses catalanes estan mantenint reunions amb empreses de la Xina i el Líban per treballar en l’apertura de nous mercats com són el boví, la fruita d’os i els cítrics. Paral·lelament també s’estan mantenint trobades amb el País Basc, Navarra i Múrcia.

Per últim, convé destacar que Alimentària també ha acollit aquest dimarts la presentació oficial de la designació de Catalunya com a Regió Europea de la Gastronomia 2016 que compta amb la xef Carme Ruscalleda com a ambaixadora. El guardó que va començar a funcionar ara fa poc més d’un any, pretén difondre la qualitat de vida, l’educació saludable, la sostenibilitat i la cultura i innovació gastronòmica de la regió guanyadora. Una identitat alimentària que impulsa la promoció turística de Catalunya.