“Abans era el derbi entre Barcelona i Madrid, però ara estem a la Lliga de Campions: els nostres competidors són a tota Europa”. Amb aquesta metàfora, el secretari d’infraestructures i Mobilitat del Departament de Territori i Sostenibilitat, Ricard Font, va presentar divendres el canvi d’estratègia de l’Aeroport del Prat cap a la internacionalització, que implicarà l’ampliació dels vols intercontinentals en el marc del projecte Barcelona Air Route desenvolupat pel Comitè de Desenvolupament de Rutes Aèries (CDRA).

Entre les destinacions internacionals estratègiques que el Prat pretén aconseguir en els propers dos anys es troben San Francisco, Los Ángeles i Boston als EUA i també objectius asiàtics com Shanghai, Hong Kong i Tokio, sota el pretext que aquestes noves connexions impulsaran el desenvolupament econòmic de Catalunya.

Segons les previsions del CDRA, en els propers 15 anys es doblarà la mobilitat aèria mundial pel que el seu objectiu és arribar als 10.000 passatgers de rutes intercontinentals, una xifra que només han assolit 42 ciutats en tot el món a dia d’avui.

El Prat, desè aeroport d’Europa

El Prat ja és el novè aeroport de la UE i desè d’Europa en nombre de passatgers. En el mercat dels vols intercontinentals, els viatgers s’han multiplicat per sis en deu anys fins arribar als 2.050.000 l’any 2015. En termes estrictament econòmics, l’aeroport atorga beneficis anualment i representa més del 50% dels ingressos de la seva gestora, Aena, que va ser parcialment privatitzada amb la sortida del 49% del seu capital a borsa l’any 2014.

Sense novetats en el transport

Des del Departament de Territori i Sostenibilitat, desconeixen quin és l’estat de les obres del tren llançadora que haurà de connectar Passeig de Gràcia amb la Terminal 1 del Prat el 2019. Font es va limitar a apuntar que Foment està estudiant com fer passar el túnel ferroviari per sota les pistes, una operació “complexa” des del seu punt de vista.

Aquest projecte es durà a terme majoritàriament amb capital privat, a diferència de la connexió ferroviària de Madrid que està integrada a la xarxa de Rodalies. En el cas català, serà un operador privat el que assumirà el servei, fet que encarirà el preu del bitllet.

La Cambra de Comerç reivindica el hub internacional

“Cal incrementar l’oferta de vols de l’aeroport perquè en una economia global és important tenir les infraestructures per fer sortir i arribar passatgers i mercaderies”. D’aquesta manera, el president de la Cambra de Comerç de Barcelona, Miquel Valls, va subratllar el creixement de l’aeroport del Prat en els darrers anys i el va relacionar amb la internacionalització de l’economia catalana i el creixement del PIB de Catalunya.

Barcelona, seu del World Routes 2017

Barcelona organitzarà el congrés més important del sector aeronàutic el 2017, el World Routes, que li permetrà obrir-se a nous mercats i aconseguir ser un veritable hub internacional. L’organitzador, UBM, preveu l’assistència de 3.500 participants de més de 125 països, fet que podria facilitar un augment de les rutes aèries a i des de la capital catalana. 

T'ha fet servei aquest article? Per seguir garantint una informació compromesa, valenta i rigorosa, necessitem el teu suport. La nostra independència també depèn de tu.
Subscriu-te a ElNacional.cat