Aena va perdre en els nou primers mesos de l'any 123,7 milions d'euros, un 15% més que els 107,6 milions negatius del mateix període de 2020, per l'impacte de la Covid i malgrat l'augment en el nombre de passatgers del 16,9%. Segons la informació enviada aquest divendres a la Comissió Nacional del Mercat de Valors (CNMV), l'operador va comptabilitzar entre gener i setembre 87,4 milions de passatgers als aeroports que gestiona a Espanya, el de Luton (Regne Unit) i els sis del Brasil, un 16,9% per sobre d'aquells mesos de 2020. El trànsit representa un 35,6% del que hi havia abans de la pandèmia, el 2019.

El trànsit de passatgers als aeroports espanyols va créixer un 18% sobre 2020; el de Luton va baixar el 44,7% (és el 19,4% del de 2019), i el grup aeroportuari del Nord-est al Brasil va augmentar un 62,5%, de manera que se situa ja en el 79,5% del mateix període de 2019.

L'avenç de la vacunació tant a Espanya com en altres països emissors explica la millor evolució en la demanda i en l'oferta de les companyies aèries que va començar a experimentar-se al maig, però la recuperació total dependrà de l'evolució de la pandèmia i de la flexibilització de les restriccions imposades als diferents països, diu la companyia.

Pugen els ingressos lleugerament

Els ingressos totals van sumar 1.760,8 milions d'euros, lleugerament per sobre dels 1.733,4 milions de gener-setembre de l'any passat. Els ingressos aeroportuaris van augmentar un 6,5%, mentre que els comercials i immobiliaris van baixar un 4,3%. En els nou primers mesos de 2021 Aena va registrar comptablement ingressos per Rendes Mínimes Garantides Anuals (RMGA) per 388,1 milions d'euros perquè defensa que existeix un dret contractual a percebre aquestes rendes i el suma als 620,3 milions registrats a 31 de desembre de 2020 per aquest concepte. Per cobrir aquest risc de crèdit ha dotat provisions per 30,3 milions.

La percepció d'aquestes rendes està subjecta en molts casos a processos judicials i al canvi que va suposar una esmena en la llei d'ordenació del transport terrestre, que va entrar en vigor el 3 d'octubre passat i modifica aquestes rendes garantides per lligar-les a l'evolució del trànsit als aeroports. Aena ha calculat que li suposaran un trencament en el període 2020-2025 d'uns 1.350 milions d'euros.

La millora en el trànsit en els últims tres mesos va permetre tornar a generar una caixa operativa positiva de 240 milions d'euros entre juny i setembre de 2021, però durant els nou primers mesos de l'any es va produir una disminució de l'efectiu net del 93,6 %, fins a 20,5 milions d'euros, davant 321,8 milions d'euros en el mateix període de 2020.

Creix el deute

El deute financer net comptable consolidat del Grup Aena va pujar fins a 7.541 milions, 500 milions més que a tancament de 2020, amb el que va augmentar la ràtio d'endeutament financera neta sobre ebitda des de 9,8 vegades en finalitzar l'any passat a 11,8 vegades.

En l'actualitat, la companyia disposa de caixa i facilitats creditícies per import de 2.305,8 milions, al que afegeix la possibilitat de realitzar emissions a través del programa d'Euro Commercial Paper (ECP) de fins a 900 milions d'euros, dels quals es troben disponibles 845 milions d'euros. Aena té previst executar el 2021 a la xarxa a Espanya inversions per 805,9 milions d'euros, dels que a 30 de setembre de 2021 s'havien executat 447,4 milions d'euros.