ACS ha tancat definitivament la venda del 80% de la seva participació en el conjunt d'estacions de la L9 de Barcelona per un import de 110 milions, una operació que li ha generat una plusvàlua de 70 milions d'euros, segons va informar la mateixa companyia.

Més concretament, ACS ha venut el 80% de la participació del 50% que ostentava a la societat concessionària de les estacions del tram 2 de la L9 i la participació del 10% a la societat encarregada del manteniment de les estacions del tram 2 i 4.

El comprador

La participació passa a ser propietat del fons d'inversió John Laing Infrastructure Fund amb què ACS ja va arribar a un acord durant el mes de desembre passat. La transacció s'ha tancat de forma oficial després d'haver complert les condicions que quedaven pendents, sobretot en relació amb les autoritzacions de les entitats financeres.

El producte

La L9 és la "línia més llarga de trens automàtica de tot Europa", segons ha declarat el conseller de Territori i Sostenibilitat, Josep Rull. Tanmateix, la L9 val el seu preu en or i aquesta és precisament una de les facetes més controvertides de la nova línia de metro de Barcelona que connectarà Zona Universitària i la Terminal 1 de l'Aeroport del Prat. El cost d'aquest tram és de 2.899 milions d'euros, un 18% de l'import total de la gran obra mestra en infraestructura de la Generalitat que assoleix els 16.000 milions.

El venedor

La companyia ACS presidida per Florentino Pérez emmarca aquesta nova venda en la seva estratègia empresarial basada en vendre les concessions madures per obtenir nous fons i invertir en nous projectes.

D'aquesta forma, la cartera de concessions ferroviàries d'ACS a Espanya es redueix al tramvia d'Arganda (Madrid) i l'AVE transfronterer Figueres-Perpinyà, on a més explota les seves concessions en autopistes, hospitals, centres penitenciaris i aparcaments.

La gestió present i futura

Després de l'operació, ACS s'assegura encara un "paper important" en la gestió de les concessions anteriorment esmentades, a més d'una presència significativa als seus òrgans de govern mitjançant la seva filial de concessió Iridium. Les esmentades concessions estan finançades a llarg termini i obtenen els seus ingressos dels pagaments realitzats per l'Administració partint de la disponibilitat de les infraestructures que compta amb un període de 27 anys d'explotació.