Abertis ha presentat un recurs contenciós administratiu contra la Generalitat en què li reclama 460 milions d'euros després de l’eliminació dels peatges de la C-31/C-32 al Maresme (Montgat-Palafolls) i la C-33 entre Barcelona i Montmeló el passat 31 d'agost del 2021. Per la supressió dels peatges, Abertis demana 460 milions, però el Govern només reconeix el pagament de 94 milions. Segons ha avançat 'El Economista', el Govern va fer efectiu el pagament dels 94 milions el passat 18 de gener. Actualment, Abertis és propietat de l'empresa italiana Atlantia i l'espanyola Acesa.

Des del Departament de Vicepresidència i Polítiques Digitals i Territori han explicat que tenen constància del recurs contenciós administratiu que ha presentat la multinacional davant el Tribunal Superior de Justícia de Catalunya. També han confirmat que al final de la concessió del servei a Invicat, filial d'Acesa, aquesta va presentar una liquidació que, a parer seu, assolia els 460 milions d’euros. 

A més, fonts del Departament de Vicepresidència i Polítiques Digitals apunten que, abans d'acabar el 2021, el Govern va autoritzar el Departament a abonar la quantitat de 94 milions. I, finalment, el 7 de juny es va acordar formalment la liquidació definitiva de la concessió.

L’efecte de l’alliberament dels peatges

Un any després de la supressió dels peatges a les carreteres catalanes, l'accidentalitat al conjunt de Catalunya ha reculat un 17,3%. Ara bé, la situació a les autopistes alliberades ha empitjorat considerablement. I és que, en alguns casos, l’accidentalitat s'ha arribat a duplicar. Així doncs, segons l'informe publicat pel departament d'Interior, el Servei Català de Trànsit i els Mossos, el nou escenari ha suposat una millora general de la seguretat viària al conjunt de les carretes, però no a les autopistes sense peatge, ja que hi ha augmentat molt el trànsit. 

Concretament, segons les dades oficials, l’eliminació dels peatges ha evitat fins a 2.240 víctimes. En el darrer any, des de l'1 de setembre de 2021, hi ha hagut 10.733 víctimes d’accidents de trànsit, una xifra que inclou morts, ferits greus i ferits lleus. En comparació amb el mateix període anterior, entre l'1 de setembre del 2018 i el 30 d'agost del 2019, n'hi va haver 12.973. Es tracta d’una reducció del 17,3% si comparem la xifra amb l'últim curs prepandèmia, ja que no es poden tenir en compte les dades dels anys 2019, 2020 i 2021. Durant aquests anys, la mobilitat es va veure radicalment afectada per les restriccions. 

Finalment, escau subratllar que el cas de l'autopista AP-7. En aquesta autopista s'han registrat una gran part dels accidents de trànsit durant aquest últim any. Concretament, s'han duplicat les víctimes mortals i els ferits de gravetat. Així, les víctimes mortals han passat de 12 a 25 i els ferits de gravetat de 37 a 66.