El 4 Years From Now (4YFN) és una de les cites imprescindibles durant els dies del Mobile. A la Fira de Montjuïc s'hi apleguen més de 21.000 assistents i 600 expositors, amb un munt de noves idees, apps i solucions tecnològiques per a tots els sectors. Entrar al 4YFN és sinònim d'entrar en una incubadora de startups, amb ambicions de futur, de creixement, de fitxar nous inversors i nous clients. 

El saló paral·lel al Mobile és alhora una oportunitat d'or per l'emprenedoria catalana. "És un esdeveniment que se celebra a Barcelona però té ànima internacional", assegura Jordi Aguasca, gerent d'Start-Up Catalonia, en una conversa amb El Nacional. "Els nostres reptes són els d'incrementar el nombre d'start-ups catalanes, connectar-les internacionalment i crear comunitat", explica Aguasca, i "fer de Barcelona i Catalunya un referent europeu com a hub d'start-ups i tecnologia". 

I és que l'ecosistema emprenedor a Catalunya creix "a ritmes vertiginosos", i el 4YFN "n'és una bona prova". "Vam començar fa sis anys amb uns 2.000 assistents i ara ja en són més de 20.000", assegura Aguasca. Barcelona s'està posicionant cada vegada més com un 'hub' internacional a nivell d'innovacions tecnològiques, emprenedoria i atracció de talent: "Som ja la quarta ciutat que més diners ha aixecat amb les seves empreses, fins a 800 milions d'euros i més de 120 operacions financeres tancades". 

Volem fer de Barcelona i Catalunya un referent europeu en tecnologia"

Fent un passeig ràpid pels passadissos del congrés crida l'atenció la joventut dels expositors. Cares d'entre 18 i 30 anys són les que s'apropen als grups inversors, expliquen els seus projectes i deixen els assistents amb la boca oberta. Aplicacions tecnològiques que van des de la realitat virtual aplicada a la salut fins a solucions legals per a grans corporacions i empreses; un mix de tot plegat, des d'oci fins a solucions per a bancs. 

Sota el paraigües institucional d'ACCIÓ, s'hi apleguen una vintena d'startups de cor català però amb el cap posat a tot el món: "Ja operem a la Xina" o "Els nostres clients més importants són italians" són algunes de les frases que se senten entre els expositors catalans. 

Al fons del recinte, al costat de la zona habilitada per les food trucks, hi trobem una espècie de saló on els inversors i els congressistes s'hi poden reunir tranquil·lament per fer els seus negocis. Un focus d'intercanvis de targetes, encaixades de mà, somriures i WhatsApps. I rostres de totes les ètnies, llengües i cultures que, evidentment, es comuniquen principalment en anglès. Paraules com techpreneur, blockchain, 5G, IoT o opendata, entre d'altres, és el vocabulari predominant. Un jeroglífic tecnològic per a tot aquell que no en formi part. 

És un esdeveniment que se celebra a Barcelona però té ànima internacional"

Una de les novetats d'aquest 4YFN és una prova pilot que pretén "fer del 4 Years una plataforma per connectar corporacions internacionals i start-ups". La idea es basa en què grans empreses presenten reptes o problemes amb què es troben i les startups poden idear solucions per a elles, de manera que es crea un vincle entre empreses madures i crescudes i emprenedors. Aquesta proposta és el primer any que es posa en pràctica, i compta amb 150 start-ups (50% internacionals) que han proposat solucions per les grans corporacions, i s'han tancat fins a 200 reunions.