La recessió econòmica causada per la covid ha passat factura a les llars catalanes. Segons un informe de la consultora Nielsen, més d'un terç de les llars del país han patit l'impacte de la pandèmia i han hagut de vigilar més les seves despeses. Així doncs, això evidencia un impacte en el benestar de les famílies i en els seus hàbits de consum.

A més, hi hauria un 31% de llars que no haurien patit impacte, però que intentarien no gastar més que abans. Per contra,un 20% no hauria experimentat cap impacte econòmic, i un 13% que sí que n'hauria experimentat, però no hauria pres cap mesura per controlar les seves despeses.

La situació del consumidor

Aquesta situació deixa en evidència un consumidor "més vulnerable i sensible", tal com assenyala l'informe Nielsen. Alhora també s'han registrat canvis en altres tendències de consum, com una major preocupació per cuidar la salut i per tenir cura de l'entorn.

En concret, sis de cada deu espanyols afirmen que ara gasten més en alimentació saludable. De fet, segons l'informe Nielsen, un de cada dos espanyols reconeix a l'any 2020 que la seva principal preocupació és l'estat de la salut, davant d'un 19% a l'any anterior 2019. Pel que fa a  la sostenibilitat, un 53% dels consumidors està disposat a canviar a partir d'ara a un consum més conscient.

Reacció en els preus

Els preus depenen, en part del consum que té lloc a una economia. Tal com indica l'Índex de Preus al Consum (IPC), a Catalunya els preus han disminuït al darrer any en un 1,1%, especialment els d'alguns sectors com el dels transports (-5,5%), comunicacions (-4,2%) i habitatge (-3,8%). Destaca l'augment en un 10,9% dels preus del vestit i el calçat al darrer mes.