El projecte per a l'ampliació de l'aeroport de Barcelona no satisfà a gran part de la societat catalana. És per això que el pròxim 19 de setembre, més de 300 entitats socials d'arreu del país es manifestaran a Barcelona per protestar contra la decisió dels governs català i espanyol per ampliar la infraestructura aeroportuària catalana amb l'objectiu d'aturar l'aprovació del pla al Consell de Ministres el pròxim 30 de setembre.

Durant la manifestació, que es farà al carrer Tarragona de Barcelona a les 12 del migdia, les entitats organitzadores demanen la participació massiva de la població catalana per "denunciar l'opacitat i arbitrarietat" amb les quals els governs "s'estan pronunciant sobre la inversió dels 1.700 milions" que implica l'ampliació de l'aeroport. 

En aquest sentit, des de l'organització també apunten que aquesta nova ampliació de l'aeroport no té cap mena de justificació tècnica, social, ambienta, econòmica i contrària a l'interès general de la població. A més, asseguren que el projecte és del tot especulatiu i que només servirà per "intensificar un model econòmic injust".

Des de l'organització, que no vol donar xifres, esperen que sigui una concentració massiva i esperen rebre suport des d'arreu del territori català. En aquest sentit, també han convidat a tots els partits, institucions i agents socials a la concentració, ja que esperen que la mobilització sigui també un "clam contra la manca de democràcia i les polítiques continuistes que aquest projecte exemplifica, les quals intensifiquen un model econòmic injust i insostenible".

Demandes als governs

Durant la manifestació, les diferents entitats reclamaran 5 demandes a la classe política del país. En primer lloc la "paralització indefinida" de l'ampliació de qualsevol infraestructura aeroportuària i  de tots plans de creixement de l’aviació, ja que es tracta "d'un model que afavoreix a grans capitals a costa de la població i del planeta".

En segon lloc, els organitzadors reclamen redimensionar Aena que inclogui el tancament d’aeroports que ja eren deficitaris abans de la pandèmia i, com a conseqüència, l’eliminació dels vols en trajectes curts que tinguin alternativa ferroviària. La tercera demanda mira al passat, concretament a les compensacions pendents de les anteriors ampliacions de l’aeroport de Barcelona i el port en resposta a l’expedient d’infracció obert per la Comissió Europea.

Les dues últimes demandes reclamen impulsar diferents polítiques, concretament sobre la sobirania alimentària i inversions al Parc Agrari del Baix Llobregat i impulsar polítiques protegir el dret a l’habitatge, a la salut, a la mobilitat justa i sostenible, i a un treball digne dels catalans alhora que reclamen enfortir el teixit productiu i econòmic intern amb l’objectiu de satisfer les necessitats bàsiques del conjunt de la població.

Justícia climàtica, vides dignes i defensa del territori

Durant la presentació de la concentració, l'organització ha comentat que aquesta es dividirà en tres blocs, un dedicat a la justícia climàtica, un segon dedicat a les vides dignes i l'últim enfocat a la defensa del territori.

Durant la presentació també han intervingut un membre de cada bloc, Joana Gelabert, que forma part de l'organització Ni un pam de terra", en representació de la defensa del territori ha recordat que aquesta ampliació "és incompatible biodiversitat del delta del Llobregat", recordant que el 60% del delta ja està completament perdut i ha sentenciat que no es creuen "la promesa de les compensacions".

Des del bloc dedicat a la justícia climàtica, Maria Marcet (Xarxa per la justícia climàtica), ha denunciat la incompatibilitat ecològica de les emissions que genera aquesta nova ampliació i ha assegurat que fer més gran l'aeroport no té sentit en un moment d'emergència climàtica.

Per últim, Carme Arcarazo, membre del sindicat de llogateres, ha recordat que el model de Catalunya ja està basat en el turisme massiu i el totxo i ha reclamat que no es pot seguir apostant només per aquest model econòmic ancorat en el passat.  I ho ha reblat assegurant que portar 20 milions de turistes més cada any no millorarà la vida dels catalans.