La vaga de guionistes fa història i arriba als 100 dies. Per posar l'impacte d'aquesta xifra en perspectiva cal recordar que la vaga del sector de l'any 2007 es va catalogar de catastròfica per la indústria tenint un impacte a molt llarg termini i aquesta va durar just 100 dies. Aleshores, en quin moment es troba la mobilització després de superar l'aturada de fa més d'una dècada? Hollywood es dessagna lentament, a la vaga d'escriptors se li suma la vaga d'actors, però, per altra banda, el model dels grans estudis els permet acumular milers de milions de dòlars, així doncs, el dubte és: qui aguantarà més? 

🎬 Es cancel·larà la teva sèrie preferida per la vaga de guionistes de Hollywood?
 

"Permetrem que les coses avancin fins que els membres del sindicat comencen a perdre els seus apartaments i les seves cases", va dir un executiu al mitjà Deadline. Aquestes paraules van causar ràbia i un gran rebuig cap als estudis. Per una banda, van servir perquè l'opinió pública estatunidenca fos més favorable als guionistes i, per altra, és un gran exemple de la tàctica dels gegants de la indústria. En una indústria on els que han d'acceptar les demandes dels guionistes de cobrar més són executius com Bob Iger (Disney), que tenen un sou anual de 27 milions de dòlars, i afirmen que no s'ho poden permetre, les dues bandes mantenen posicions pírriques. 100 dies després els guionistes no s'han quedat sense casa gràcies a la solidaritat dels qui participen en la seva caixa de resistència del sindicat. De manera que els guionistes aguanten i sostenen les seves demandes, però són aquestes realment impossibles com afirmen els grans estudis?

Les demandes: adaptació a l'streaming i protecció de la IA

El Sindicat de Guionistes dels Estats Units (WGA, en les seves sigles en anglès) va publicar a la seva pàgina web les peticions del gremi per a l'Aliança de Productors de Cinema i Televisió (AMPTP, en les sigles en anglès), entre les quals destaca l'exigència d'un pagament just dels "residuals", les remuneracions que rep l'equip de treball per la retransmissió dels seus projectes repetidament. Per aconseguir-ho, els guionistes exigeixen més transparència a les plataformes de streaming (reproducció en línia) sobre les vegades que el seu treball ha estat reproduït per algun usuari. "Imagina que ets l'escriptora de Stranger Things i que no importa quantes vegades la gent hagi vist la teva feina, no rebràs un pagament just, però ells sí (els estudis). Tot i que hagis estat tu qui va crear aquests personatges, això és el que ens preocupa més", va declarar al principi de la vaga a Efe l'actriu i escriptora Allison Dayne.

El fet de no cobrar aquests pagaments anomenats "residuals", que de mala manera podríem imaginar com a royalties, ha significat que els guionistes cobrin menys ara que fa deu anys. A tot això, se li suma la precarització de les condicions laborals. Les empreses volen més feina donant menys material i pagant menys. A més, els guionistes es neguen als plans d'alguns estudis d'alimentar algoritmes d'intel·ligència artificial (IA) amb les creacions d'aquests escriptors perquè, eventualment, aquesta tecnologia formi part o es quedi amb el procés d'escriure guions. 

Un problema més per a Hollywood: la vaga d'actors 

El càlcul aproximat de pèrdues econòmiques per al país encara ronda els 4.000 milions de dòlars (uns 3.629 milions d'euros), però la quantitat pot augmentar si el conflicte no es resol per a finals d'agost, segons recull Efe. A aquestes pèrdues se li suma que els escriptors no estan sols, tenen els actors. Ha passat gairebé un mes des que els membres del SAG-AFTRA (sindicat d'actors) es van unir a la vaga que el gremi de guionistes va començar a principis de maig, després que cap dels dos sindicats arribés a un acord amb l'Aliança de Productors de Cinema i Televisió (AMPTP) per renovar els convenis col·lectius.

Com un esforç per recaptar fons, els líders de la Fundació SAG-AFTRA van enviar una carta adreçada a 2.700 dels actors amb més ingressos del sindicat on explicaven les necessitats econòmiques per les quals travessarien alguns dels seus companys durant la vaga. El primer artista a contribuir va ser Dwayne Johnson, que el 25 de juliol passat va donar el que l'organització va assegurar que va ser "una donació històrica", i a ell s'hi han sumat altres estrelles com George Clooney, Jennifer Lopez, Ben Affleck, Matt Damon, Nicole Kidman, Oprah i Arnold Schwarzenegger. Els estudis es troben que els seus actors més ben pagats s'estan assegurant que el desig d'aguantar fins que actors i escriptors estiguin vivint al carrer no es compleixi.