Ja no és d'estranyar que quan es coneixen les nominacions de qualsevol premi del cinema —sigui nacional, estatal o internacional—, la producció catalana Sirat aparegui entre els títols seleccionats. Així, després d'haver estat nominada als Globus d'Or, d'haver passat el primer tall dels Premis Oscar en cinc categories i d'haver arrasat en les nominacions als Premis Gaudí, ara toquen els Premis Bafta. I és que la creació d'Oliver Laxe i protagonitzada per l'actor vilanoví Sergi López, ha estat nominat a millor pel·lícula en llengua no anglesa i a millor càsting dins l'anomenada 'longlist' (llista llarga) que avança les cintes que opten a ser escollides pel jurat. Els Bafta són els premis que concedeix anualment l'acadèmia britànica British Academy of Film and Television Arts (BAFTA).
Amb quins altres films competirà Sirat?
La pel·lícula competirà, entre d'altres, amb 'El agente secreto', el film brasiler que li va prendre el guardó als Critic Choice Awards, al costat de 'Sentimental value', 'It was just an accident', 'La Grazia' o 'No other choice'. En l'apartat de càsting, el film de Laxe s'enfrontarà, entre d'altres, a 'One battle after another', de Paul Thomas Anderson, que és la cinta que acumula més nominacions amb un total de setze. 'Sinners' i 'Hamnet' en tenen catorze i 'Marty Supreme', tretze. Sirat ha estat rebuda amb entusiasme per la crítica internacional des de la seva estrena al Festival de Cannes, on va obtenir el Premi del Jurat. Des d’aleshores, s’ha consolidat com un dels fenòmens de l’any dins i fora de l’Estat. El seu so, signat per Laia Casanovas, i la seva banda sonora techno creada per Kangding Ray, han estat especialment destacats, així com l’ús d’un repartiment en què, excepte Sergi López, la majoria d’intèrprets són actors no professionals.
Entre les 10 millors pel·lícules de l'any
La producció catalana, a més a més, és una de les deu pel·lícules millors de l'any, segons el crític cinematogràfic de The Hollywood Reporter (THR) David Rooney. El crític la situa en el tercer lloc de la llista que ha elaborat, mentre un altre crític de la revista especialitzada, Jon Frosch, dedica una menció especial al film dirigit per Oliver Laxe. "L'al·lucinant quart llargmetratge d'Oliver Laxe ha estat comparat amb Mad Max, El salario del miedo i Zabriskie Point. Però la vertiginosa odissea experiencial del visionari director espanyol habita amb audàcia el seu propi univers", assenyala el crític David Rooney. "Visceral, espiritual, metafísica, sensorial i poderosament elemental", són alguns dels adjectius que li dedica el crític.
