Jennifer López i Shakira han presumit d'orgull llatí en un trepidant espectacle a l'entretemps del principal esdeveniment esportiu dels Estats Units, una Super Bowl més hispana que mai amb la participació especial de les estrelles de la música urbana J Balvin i Bad Bunny.

A més, Emme Muñiz, filla de Jennifer López i Marc Anthony, ha fet el seu debut mundial com a cantant liderant un cor de nens vestits de blanc, mentre Shakira li tocava la bateria i la seva mare l'acompanyava amb una capa que inicialment semblava que era de la bandera nord-americana i ha acabat convertint-se en la de Puerto Rico, d'on són els quatre avis de la nena.

L'anunci de Trump

L'espectacle de 12 minuts ha estat exactament el que les dues artistes havien promès, una celebració de la cultura llatina i un missatge d'unitat i d'esperança a la infantesa, en especial als nens de les minories ètniques i demogràfiques als Estats Units, que aquesta setmana coomencen un polaritzat procés electoral per elegir el pròxim president el 3 de novembre.

Justament en aquesta Super Bowl l'actual mandatari nord-americà, Donald Trump, s'ha convertit en el primer president en exercici a comprar espai publicitari per a la seva campanya proselitista en una final de la lliga de futbol americà (NFL), que es calcula que ha estat vista per prop de 100 milions de persones. El seu anunci de 30 segons de durada possiblement li ha costat uns 10 milions de dòlars.

Tanmateix, Trump ha estat absent, encara que era a la seva mansió a la veïna ciutat floridana de West Palm Beach, potser per evitar la possibilitat de ser esbroncat, tal com va passar en el cinquè partit de la final de la lliga de beisbol l'octubre.

L'exalcalde de Nova York i multimilionari Michael Bloomberg, precandidat pel Partit Demòcrata, ha estat l'altre polític que ha aprofitat per presentar-se davant de la milionària audiència de la trobada esportiva amb un anunci caríssim.

Encara que els anuncis comercials solen ser la part més comentada de la Super Bowl, fins i tot per sobre del resultat esportiu, a les xarxes socials els líders de les tendències han estat les estrelles de la mitja part.

El xou l'ha començat Shakira, que vestida de vermell s'ha passejat per alguns dels seus principals èxits. La cantautora colombiana ha compartit l'escenari amb l'artista urbà Bad Bunny.

Ha tocat la guitarra i ha ballat la seva ja coneguda dansa del ventre i, encara que ha inserit alguns segments en espanyol, la majoria del seu espectacle ha estat en anglès.

Jennifer López, per la seva part, ha fet una versió actualitzada del seu xou dels últims anys, amb l'addició d'una barra de striptease, que ha manipulat al seu aire demostrant que ha mantingut l'entrenament a què es va sotmetre per a la seva pel·lícula Hustlers. El seu convidat ha estat el cantant de reggeaton J Balvin, que ha cantat un segment del seu èxit Mi gente.

Així, Shakira ha cantat amb un porto-riqueny i López amb un colombià. Un missatge més d'unió i compenetració entre els llatins. Han ballat i cantat salsa, cúmbia, merengue i reggaeton.

Les dues artistes llatines han acabat cantant juntes Waka Waka, la cançó oficial del Mundial de Sud-àfrica de 2010, enfundades les dues en sexis bodis metàl·lics, cabelleres arrissades i al vent, i s'han acomiadat amb un sonor "gracias" i "thank you", en una altra mostra de la cada vegada més presència de la comunitat llatina als EUA.