Només vuitanta quilòmetres separen els pobles d’Horta de Sant Joan i Mont-Roig del Camp. Ambdós comparteixen les mateixes roques, els mateixos arbres i pràcticament els mateixos paisatges. Però també els uneix el fet que esdevingueren indrets on es van gestar dues visions artístiques totalment diferents. El fotògraf Jean Marie del Moral (Montoire-sur-le-Loir, 1952), de pares espanyols exiliats, capta racons de Mont-Roig i d’Horta que van servir d’inspiració per a Joan Miró (1893 - 1983) i Pablo Picasso (1881 - 1973), respectivament. Es tracta de l’exposició Horta Picasso Miró Mont-Roig. Fotografies Jean Marie del Moral, a la Fundació Palau fins al 29 de setembre.

La poètica de l'espai i el temps

Jean Marie del Moral des dels anys setanta s’ha especialitzat a fotografiar els tallers i els processos creatius de pintors i escultors d’arreu del món. Ara bé, sent un delit especial per Picasso i Miró. Diu que no hi ha dia que no pensi en ells dos. Del Moral feia temps que visualitzava aquest projecte fotogràfic i, finalment, amb el suport de Manuel Guerrero (Mataró, 1964), comissari de la mostra, l’han materialitzat. Gairebé tota la seva obra és en blanc i negre per potenciar la poètica de l’espai i del temps. A més, la majoria d’imatges estan acompanyades d’una frase que emfatitza el vincle entre l’artista i la seva terra inspiradora. Una fotografia que abasta el poble d’Horta de Sant Joan està encapçalada per una frase de Gertrude Stein (1874 - 1946) que diu “fou ben bé aquí on començà el cubisme”. No cal dir res més.

Aquestes imatges testimonien que ambdós artistes s’inspiraren en el més primitiu i irracional; en la naturalesa

Les seixanta fotografies que s’exposen estan fetes a la tardor del 2022. Abans, Jean Marie del Moral havia freqüentat aquests pobles diverses vegades, però aquest cop els observava amb els ulls i el pensament de l’artista corresponent. A partir d’aquesta mirada, converteix els paisatges en una eina per explicar l’origen de llurs obres. A totes les fotografies de Mont-Roig predomina el cercle, mentre que els espais inspiradors de Picasso es caracteritzen per l’angle recte. Tanmateix, aquestes imatges testimonien que ambdós artistes s’inspiraren en el més primitiu i irracional; en la naturalesa.

05
El Mont-Roig de Miró retratat per Jean Marie del Moral / Foto: Jean Marie del Moral

Un exemple paradigmàtic d’aquesta diferència en la seva expressió artística són les dues fotografies que obren l’exposició. D’un costat, la porta del Mas Miró presenta una flor feta a base de formes geomètriques arrodonides. De l’altre, una porta del poble d’Horta té una petita obertura quadrada a la part alta. Aquest inici és la clau per començar la visita amarada de llurs pensaments i arribar a apreciar tot el que va saber extreure Jean Marie del Moral dels paisatges dels pobles tarragonins. La immersió del fotògraf francès fou tan intensa que fins i tot pogué intuir el rostre del pintor Carles Casagemas (1880 - 1901) en una de les pedres del mur del convent de Sant Salvador.

06
L'Horta de Sant Joan d'angles rectes de Picasso a través de la mirada Del Moral / Foto: Jean Marie del Moral

L’exposició té lloc mentre se celebren els 50 anys de la mort de Picasso, els 40 anys de la mort de Miró i els 20 anys de la inauguració de la Fundació Palau, dedicada a un dels biògrafs més importants de Picasso; Josep Palau i Fabre (1917 - 2008). A més, es troba a Caldes d’Estrac (o, com es diu popularment, a Caldetes); un destí ideal per passar l’actual onada de calor i a la vegada impregnar-se de l’univers creador dels dos artistes. El viatge s’ho val. L’exposició compta amb dues activitats enriquidores. D’una banda, el 21 de juliol, a la mateixa fundació, conversaran Jean Marie del Moral i l’escriptor Biel Mesquida (Castelló de la Plana, 1947). D’altra banda, el dissabte 16 de setembre, es durà a terme una excursió al Vendrell i a Mont-Roig del Camp, amb aturades a la Fundació Apel·les Fenosa i a la Fundació Mas Miró.