La catifa vermella dels Premis Goya 2023, com cada any, ha vist desfilar els artistes més destacats del cinema espanyol, però amb un detall diferent, perquè aquest any, la catifa era blava. Els prop de 3.000 assistents a la gala han accedit al Palau de Congressos i Exposicions de Sevilla (Fibes) per una tradicional catifa vermella, però a l'interior de l'edifici, que acull la trenta-setena edició dels premis, el vermell ha desaparegut per deixar pas a un decorat de color blau marí, inèdit en una cerimònia dels Goya. El color en general ha agradat i no ha despertat gaire crítiques, però sí que ha sorgit un dubte que intentarem resoldre: per què la catifa vermella dels Premis Goya 2023 és blava? 

🔴 Premis Goya 2023 | DIRECTE: última hora de la catifa vermella i la gala del cinema
 

🟠 Guanyadors dels Goya 2023: tota la llista de pel·lícules i artistes
 

La catifa vermella dels Goya no sempre ha estat vermella

Tot i que el blau marí sigui inèdit en una catifa dels Goya, no és el primer cop que el color de la catifa se surt del concepte tradicional que representa el vermell. L'any 2007 va ser sonada la catifa d'un verd cian, que no va acabar de convèncer el públic pel contrast que feia amb els models dels nominats i nominades. El motiu d'aquest color responia, ni més ni menys, al patrocinador principal de la gala, el whisky Jameson, que va omplir amb el seu logo tot el terra d'aquella edició. El patrocini del whisky es va mantenir fins l'any 2010, i va ser a partir de l'any 2011 que es va recuperar el vermell, però només perquè el patrocini va canviar de mans. En les edicions de 2011, 2012 i 2013 va ser Loteries i Apostes de l'Estat que va decidir recuperar el color vermell, tot i que va imposar de nou el logo arreu de la catifa. 

El vermell, tot i que canviant lleugerament el to, es va mantenir els anys següents, tot i que va canviar l'entitat patrocinadora. L'any 2015 va arribar un nou color amb el patrocini de Lodi Shoes, una marca de sabates que va decidir posar rosa fúcsia la catifa per la qual van desfilar els artistes d'aquella edició. Aquest canvi va ser breu i en el període 2016-2017 la marca de colònia, Parfums Saphir va patrocinar els premis, de nou, amb un vermell intens i el seu logo gravat a terra. Aire de Sevilla va prendre el relleu en el període 2018-2020, però el color no va variar gaire ni aquell any ni els anys següents, en què cap logo va aparèixer escrit a la catifa. 

La catifa vermella dels Goya 2023 passa al blau

Arribats a l'any 2023, en la trenta-setena edició dels premis del cinema espanyol ens hem trobat un blau marí que mai no s'havia vist abans, però aquest color no va acompanyat de cap logo al llarg del terra de Fibes. Així doncs, a primera vista no queda clar quina ha estat l'entitat que ha decidit imposar aquest color. L'entitat oficial que representa els Goya 2023 és la mateixa ciutat de Sevilla al costat de la Junta d'Andalusia. Quant a les empreses privades, els patrocinadors oficial són Divina Seguros, que ja ho va ser en les edicions de 2021 i 2022, i també RTVE. El partner estratègic, que també va ser patrocinador en edicions anteriors, és Caixabank. I finalment, el patrocinador principal és la Denominació d'Origen Qualificada (DOQ) del vi Rioja, entitat que amb tota probabilitat, és la responsable del canvi de la catifa al to blau marí.