L'Americana Film Fest inaugura avui dimarts 15 de març la seva novena edició amb la projecció a la sala Phenomena de La aspirante, de Lauren Hadaway, cinta guanyadora de tres premis en el Festival de Tribeca i nominada a cinc categories als Independent Spririt Awards. Amb aquesta història d'una obsessió en la línia de Cisne Negro i Wiplash (Hadaway va ser-ne la muntadora de so) arrenca un festival que projectarà una trentena de llargs i 15 curtmetratges entre els cinemes Girona i Zumzeig, també a Filmin, i que, aquest any també, tornarà a Madrid (del 24 al 27 de març). El certamen dedica una retrospectiva al director Tim Sutton (Funny Face, The Last Son), i projectarà films com Jockey, de Clint Bentley; Zola, de Janicza Bravo; i Mass, de Fran Kranz. Els sis dies de cinema independent nord-americà es tancaran amb una altra òpera prima que té Spike Jonze, director de Her, entre els seus productors: Nine Days, d’Edson Oda, guanyadora del premi a Millor Guió al Festival de Sundance, i que fabula sobre el destí de les ànimes, barrejant elements metafísics i filosòfics.

Retrospectiva a Tim Sutton

L'homenatge retrospectiu que el festival dedica a noms rellevants del cinema independent nord-americà posa el focus enguany en la figura de Tim Sutton. Amb la col·laboració de la Filmoteca de Catalunya, l’Americana Film Fest programarà la pràctica totalitat de les pel·lícules de Sutton. A la retrospectiva, s’hi podran veure títols com Pavilion (2012), el seu debut, Memphis (2013), Dark Night (2016), Donnybrook (2018), Funny Face (2020) o The Last Son (2021), insòlit western que protagonitzen Sam Worthington, Heather Graham i el raper Machine Gun Kelly. La visita de Tim Sutton a l’Americana no serà l’única. Visitaran al festival Noah Dixon, codirector (amb Ori Segev) de Poser, i el canadenc Philippe Grégoire, director d'El ruido de los motores, que va passar pel Festival de San Sebastià.

Nine Days
Nine Days d’Edson Oda tancar'a la novena edició de l'Americana Film Fest

Sessions perdudes

Dins les cites ineludibles del festival d’enguany destaquen dos documentals que formen un programa doble que complementa Kids (1995), de Larry Clark. Per una banda, We Were Once Kids, d’Eddie Martin, i, d’altra banda, All the Streets are Silent, un documental signat per Jeremy Elkin. L'Americana Film Fest proposa una altra sessió doble amb la secció 'The lost sessions: Pel·lícules introbables'. S’hi projectaran Tchoupitoulas (2012), de Bill Ross IV i Turner Ross, directors de Bloody Nose Empty Pockets. Es recuperarà Chameleon Street, dirigida per Wendell B. Harris Jr.