La setmana passada corria la notícia que Netflix havia perdut 200.000 subscriptors en el primer trimestre de 2022, convertint-se en la primera vegada des del 2011 que el balanç era negatiu. A més, a les males xifres d’usuaris se li sumen les males xifres econòmiques, amb l’empresa desplomant-se un 36,1% a la borsa. És a dir, que el seu valor va caure 55.000 milions de dòlars en una sola jornada. Unes xifres alarmants. Però abans d’observar com Netflix pensa revertir aquesta complicada situació, toca analitzar a fons els motius que l’han portat fins aquí.

Els motius de la davallada

Hi ha causes que Netflix no pot controlar perquè tenen a veure amb el que succeeix al món i que han afectat a totes les empreses, com la pandèmia o la guerra a Ucraïna. De fet, els confinaments van beneficiar a les plataformes en streaming, perquè tancada a casa la gent consumia més contingut que mai. Però la situació ara ha canviat, i Netflix en nota els efectes. Pel que fa a Rússia, la suspensió del servei allà pel compliment de sancions ha fet perdre a l’empresa fins a 700.000 abonats, de manera que el balanç d’usuaris seria positiu si no fos per la guerra, tot i que seguirien sent xifres molt per sota del que calculava la companyia.

El juego del calamar
El juego del calamar és 

On sí que té control Netflix és en els preus dels seus serveis, que en els darrers anys han augmentat fins a un 50%. Evidentment, molta gent ha baixat del carro per decantar-se per opcions més econòmiques, i aquí apareix l’altre gran motiu de la caiguda: la competència. Netflix ha perdut el monopoli del streaming perquè la resta de plataformes —HBO Max, Amazon Prime, Disney+, Apple TV+...— han anat creixent amb força. I mentre ho feien, el gegant vermell no ha ofert cap contingut especialment destacable més enllà de noves temporades de sèries que ja havien funcionat, com Els Bridgerton o La casa de papel. Fixeu-vos-hi, no hi ha hagut cap nou fenomen a Netflix des d’El juego del calamar, i sense grans propostes amb les que enganxar les masses, és inevitable que les xifres baixin.

Què farà Netflix?

La resposta de Netflix a aquest context advers hauria de basar-se en el que l’ha portat a ser la plataforma més popular del món: oferir un contingut que l’espectador no es pugui perdre. Si aconsegueixen trobar la nova Stranger Things, o Peaky Blinders, o Gambito de dama, recuperaran el discurs dominant que ara semblen haver perdut davant d’altres plataformes, perquè és la qualitat de les produccions el que fa que un usuari es decanti per un catàleg o un altre. Però sembla que la directiva té altres coses en ment per evitar més pèrdues: publicitat i evitar compartir contrasenyes.

Netflix està estudiant molt seriosament la possibilitat d’afegir anuncis per guanyar més diners

L’empresa està estudiant molt seriosament la possibilitat d’afegir anuncis per guanyar més diners. La idea, però, no és aplicar-ho a tothom, sinó crear l’anomenada “versió AVOD”. Es tractaria d’una subscripció més barata a canvi d’acceptar publicitat, de manera que a l’usuari li surt més a compte econòmicament, i la companyia obté més beneficis. L’altra mesura és la de restringir la possibilitat de compartir el compte amb persones de fora del nucli familiar, cosa que fa anys que s’anuncia, però que mai sembla aplicar-se del tot. Ara que les xifres són dolentes, potser arriba el moment en què Netflix diu prou i no hi haurà més remei que deixar-li de robar el compte al germà de la teva exparella.