Udo Kier, actor alemany de My Own Private Idaho, s'ha mort a 81 anys, segons ha confirmat la seva parella, l'artista Delbert McBride, a Variety. Kier va ser una icona de culte que va col·laborar amb tothom, des d'Andy Warhol fins a Lars von Trier i Madonna. Entre les més de 200 pel·lícules de la seva extensa obra, les col·laboracions destacades de Kier amb Warhol es troben entre les més celebrades.

Més enllà de My Own Private Idaho (1991), va protagonitzar els papers principals tant a Flesh for Frankenstein del 1973 com a Blood for Dracula del 1974. Totes dues dirigides per Paul Morrisey i produïdes per Andy Warhol, són reimaginacions subversives i sensuals dels monstres clàssics de Hollywood, amb Kier aportant un gir inquietant però còmicament inepte als personatges principals. Aquestes pel·lícules el van fer famós, i va passar les dues dècades següents treballant per Europa i col·laborant amb el llegendari guionista i director Rainer Werner Fassbinder en pel·lícules com Bolwieser, Die dritte Generation i Lili Marleen.

Col·laborar amb Lars von Trier

Després, al Festival de Cinema de Berlín, va conèixer el futur director dues vegades nominat a l'Oscar, Gus Van Sant, a qui Kier atribueix el mèrit d'haver-li aconseguit un permís de treball americà i una targeta del Sindicat d'Actors de Cinema (SAG). El 1991, Van Sant va donar a conèixer Kier al públic americà amb el seu drama sobre el pas a la maduresa My Own Private Idaho, basat lliurement en Henry IV de William Shakespeare. Kier va aparèixer en un paper secundari al costat dels protagonistes River Phoenix i Keanu Reeves.

Més o menys al mateix temps, Kier va començar a col·laborar amb Von Trier. A partir de finals dels anys 80 amb Epidemic, Kier va aparèixer a la pel·lícula del 1991 Europa abans d'aparèixer en diversos episodis de la llarga sèrie de terror i thriller de Von Trier The Kingdom durant els anys 90 i 2000. Les seves altres col·laboracions cinematogràfiques inclouen Breaking the Waves, Dancer in the Dark, Dogville, Melancholia i Nymphomaniac: Vol. II.

Establert als Estats Units

A la dècada del 1990, també va fer diversos papers secundaris en importants produccions de Hollywood, com ara Ace Ventura: Pet Detective, Armageddon i Blade. També va aparèixer al llibre de Madonna Sex el 1992 i va aparèixer als seus videoclips per a "Erotica" i "Deeper and Deeper" del seu àlbum Erotica.  Més recentment, Kier ha aparegut a la pel·lícula "The Secret Agent" de Kleber Mendonça Filho, que ha rebut molts premis i que ha fet que l'estrella brasilera  Wagner Moura obtingués el premi al millor actor al Festival de Cinema de Canes de 2025.

Nascut el 1944 com a Udo Kierspe a Colònia, en un hospital que era bombardejat per les forces aliades, es va traslladar a Londres a 18 anys, després de conèixer Fassbinder en un bar. "Em va agradar l'atenció, així que em vaig convertir en actor", va dir en entrevista del 2024. Després de treballar entre Europa i els Estats Units durant moltes dècades, Kier es va establir a Los Angeles i Palm Springs, on va viure en una antiga biblioteca de mitjans de segle i va cultivar interessos per l'art, l'arquitectura i el col·leccionisme. Va ser un habitual del Festival de Cinema de Palm Springs, on va rebre elogis calorosos dels fans.

Segueix ElNacional.cat a WhatsApp, hi trobaràs tota l'actualitat, en un clic!