La basílica de Montserrat acollirà aquest estiu el Festival Internacional d'Orgue de Montserrat Abat Cassià M. Just, in memoriam (FIOM), que enguany arriba a la seva vuitena edició. El FIOM es consolida com a festival amb un alt nivell d'internacionalització. L'any passat el públic va ocupar els 600 seients de la basílica de Montserrat a tots els concerts i molta gent va quedar-se de peu, per sentir l'orgue Blancafort del temple, del 2010. Aquest any el festival s'articularà en quatre concerts, que tindran lloc en quatre dissabtes: el 16 de juny, el 21 de juliol i el 11 i 25 d'agost, a les 21h (tots els concerts tenen una durada prevista d'uns 60 minuts). L'entrada serà lliure, i l'espectacle es podrà seguir en directe a través de les televisions locals de La Xarxa i també mitjançant Montserrat Radio i TV, gràcies a la col·laboració de Catalunya Música.

Inici contundent

El que es perfila com el gran concert del festival s'oferirà en primer lloc, el 16 de juny. Es tracta d'un concert de caràcter simfònico-coral, amb obres de dos autors complementaris de períodes diferents  F. Poulenc (1899-1963) i W.A. Mozart. De Poulenc se n'oferirà una peculiar versió del concert per a orgue, corda i timbales, a càrrec de l'organista Juan de la Rubia (responsable de l'orgue de la Sagrada Família); i de Mozart s'interpretaran les Vesperae solemnes de Confessore amb el Cor Francesc Vall i l'Orquestra Simfònica Camera Musicae, sota la direcció del mestre Salvador Mas, que alternarà les Vesperae amb les Sonate da Chiesa.

Vídeo: Youtube Orgelproms.

Música alemanya i francesa

El segon concert, el més clàssic, anirà a càrrec de l'organista de la catedral catòlica d'Hamburg, Eberhard Lauer i tindrà lloc el 21 de juliol. Lauer oferirà obres del gran repertori barroc alemany (D. Buxtehude i J.S. Bach), però també part del repertori romàntic simfònic francès: Franck, Dupré, Vierne... (uns temes que es presenten com un homenatge al pare Cassià Maria Just, qui dona nom al FIOM, que apreciava molt aquesta música).

Vídeo: Youtube Bisbat de Mallorca.

Improvisació espectacular

El tercer concert, l'11 d'agost, serà probablement el més trencador i anirà a càrrec de Naji Hakim, l'organista de la Trinité de París, d'origen libanès. Bona part del seu concert es basarà en improvisacions, en peces pròpies i en peces orientals dedicades a la Mare de Déu, la Theotokos; uns temes que ha volgut interpretar en honor a la festivitat de l'Assumpció de la Mare de Déu, que se celebra en aquelles dates.

Vídeo: Youtube Naji Hakim.

Nous valors

El darrer concert, el 25 d'agost, serà el torn de la jove organista nord-americana Katelyn Emerson (organista de l'església d'Advent de Boston). Emerson oferirà un concert centrat en obres d'autors nord-americans contemporanis, però també ha volgut dedicar un espai a Bach i a Sweelinck. És una mostra de l'aposta del FIOM pels nous valors musicals; de fet, s'ha previst que l'edició de 2019 d'aquest festival estigui consagrada, justament, als nous intèrprets d'orgue.

Vídeo: Youtube Katelyn Emerson.

Bons temps per a la música d'orgue

El director d'aquest festival (patrocinat per l'Abadia de Montserrat, Reale Seguros i la Fundació Pinnae), el pare Jordi-Agustí Piqué, ha destacat que aquest festival es produeix en un moment de recuperació de la música d'orgue: s'estan recuperant òrgans abandonats, se n'estan construint de nous i estan apareixent nous organistes.  Malgrat tot, Piqué considera que "encara queda molt per fer" en el món de la música d'orgue, i es queixa, sobretot, de la manca d'una escola d'organistes a Catalunya, perquè la seva manca va en detriment del patrimoni musical català. Piqué vol animar a les esglésies a potenciar la música de qualitat en els cultes, convençut que això seria molt bo per a la religió. L'èxit del FIOM en les seves primeres edicions, sembla confirmar l'opinió del pare Piqué.

 

Foto de portada: Orgue de Montserrat. José Luiz Bernardes Ribeiro.