Aquest estiu molts ens quedem a Catalunya aprofitant per conèixer indrets del nostre país. Però alguns de nosaltres, com un servidor, trobem a faltar perdre'ns per alguna ciutat o país desconegut, viatjar et fa créixer en molts sentits i aquest any serà un dels pocs que molts ens quedem a casa. Per suplir aquesta falta d'aventura llunyana jo he decidit refugiar-me en la lectura. Jo estic llegint Atrapa la llebre, una novel·la fascinant de l'escriptora serbobòsnia Lana Bastašić que narra un road trip fascinant pels Balcans, des de Mostar (Bòsnia) fins a Viena. No faré cap mena d'spoiler ni dedicaré aquest article al llibre, ja en teniu un de sencer aquí. Abans d'anar-me'n del tema us vull proposar un altra forma de viatjar: la música.

Lido Pimienta Daniela Murillo

Daniela Murillo

Sí, la música pot crear paisatges i records fascinants dins la ment de qui l'escolta, però també és el reflex d'un temps i indret determinat que actuen com a catalitzadors d'aquests sons. Avui, ben entrat l'agost vull parlar-vos de l'artista colombiana Lido Pimienta (Barranquilla, 1986). L'any 2010 va publicar el seu primer disc, Color i l'any 2016, La Papesa, àlbum pel qual va rebre el prestigiós premi Polaris Music Prize. Fa pocs mesos l'artista ha tornat a trencar el seu silenci amb el seu darrer àlbum: Miss Colombia, on segons Lido Pimienta, narra una història d'amor lèsbic no correspost entre ella i Colòmbia. Lido Pimienta és d'origen Wayúu, un poble indígena de La Guajira, dona, mare, racialitzada i migrant però sobretot una artista completa que no només crea música sinó que dibuixa i treballa en els seus vídeos per a oferir una experiència totalment única de la seva música.

Entrem doncs en un terreny difícil de controlar, complicat i extens d'analitzar: la identitat. La música de Lido Pimienta no només et transporta a la costa atlàntica colombiana amb els seus ritmes folklòrics, sinó que va més enllà. En barrejar els sons tradicionals de la terra amb els ritmes i eines electròniques presenta una nova visió actualitzada del seu territori i cultura. "Per diversos anys m'anomenaven com a "Pop Satànic" una broma interna perquè els meus veïns al meu poble de Villanueva a La Guajira on s'escolta 90% música vallenata, em deien que la música que jo escoltava (metall) era satànica. Crec que el que faig és Avant-Pop. Igual qualsevol cosa que li posin és un clixé", explica l'artista en una entrevista.

Cal esmentar que l'artista canta al seu país des del Canadà, on viu fa uns anys. Lido Pimienta canta a l'amor a la seva terra des de lluny, obligada a emigrar tot i estimar-se Colòmbia. Com molts altres colombians i colombianes s'ha vist obligada a deixar el seu país per poder créixer en una vida millor. "Encara sóc colombiana? És una pregunta que encara no sé la resposta", es pregunta Lido Pimienta. A Miss Colòmbia podrem explorar a través d'11 cançons la política del gènere, la maternitat, la identitat, la invisibilització de les minories i la diàspora llatina. Convertint-se en un cant d'amor, celebració i decepció cap a Colòmbia, fugint d'una relació tòxica entre ella i el seu país.

"Colòmbia és el país més feliç del món! Però al mateix temps és on més injustícia, més mort i més corrupció hi ha. Llavors és un testimoniatge a la resiliència que tenim. Tenim un aferro a la vida tan feroç, i això ve en gran part de la nostra herència africana. La mort se celebra amb la música, és una cosa molt colombiana. El no parlar d'ella i vestir-se de negre i plorar... és una cosa europea", ens explica Lido Pimienta en una entrevista en ser preguntada per la dualitat entre els seus ritmes alegres i la duresa de les seves lletres.

Una carrera que continua recollint èxits

Recentment, les colombianes Lido Pimienta i Jessie Reyez han sigut nominades finalistes al premi Polaris 2020, "una organització sense ànim de lucre que anualment honra i premia artistes que produeixen àlbums musicals canadencs de distinció". Les artistes han sigut nominades juntament amb altres noms de la música canadenca com KaytranadaCaribouPantayo i Backxwash. Una bona notícia que demostra la influència de l'artista més enllà de la seva Colòmbia natal, de qui poder va haver d'allunyar-se per a poder recollir grans èxits.