El Gran Teatre del Liceu obre una nova etapa amb OPERA+, la seva plataforma audiovisual, que aposta per un format “cinematogràfic” i “pioner” per mostrar al món la temporada del teatre. El músic i creador audiovisual Igor Cortadellas encapçala aquest gir, que vol oferir una experiència de visionat molt més propera, detallada i immersiva. A la presentació, Cortadellas ha destacat que el projecte suposa la creació d’un “nou llenguatge audiovisual” i d’“una nova manera de narrar l’òpera, més immersiva i narrativa”. Per aconseguir-ho, el Liceu incorpora recursos habituals del cinema, com una cablecam que travessa la sala, un travelling frontal i fins a setze càmeres integrades a l’escenari i al fossat. Tot plegat, per obtenir una imatge “d’una gran sensibilitat, més propera, delicada i artística, comparable a les grans produccions cinematogràfiques contemporànies”.
El director general del teatre, Valentí Oviedo, va remarcar que l’objectiu és que hi hagi “liceistes a tot el món”, des d’una aficionada de Barcelona fins a “un senyor de Sydney”. També ha assegurat que els cantants han rebut el projecte amb total naturalitat, inclosos els aspectes relacionats amb drets audiovisuals. “Liceu OPERA+ és el Gran Teatre del Liceu al món”, ha afirmat.
Estrenes dominicals i experiència participativa
Les produccions es presentaran en directe els diumenges a les 18 h, amb el comunicador Ramon Gener com a mestre de cerimònies. Durant la retransmissió, Gener entrevistarà els protagonistes i aportarà context i claus per entendre cada òpera. A més, les funcions s’oferiran subtitulades en quatre idiomes —català, castellà, anglès i l’idioma original— i inclouran un xat perquè el públic pugui comentar en temps real.
Primeres gravacions i calendari
Aquest dimarts començarà la filmació de L’elisir d’amore, de Donizetti, amb Javier Camarena i Pretty Yende, que s’estrenarà a la plataforma el 14 de desembre. Després arribaran: Tristan und Isolde, amb Lise Davidsen i Clay Hilley, el 15 de febrer. La gioconda, amb Saioa Hernández i Michael Fabiano, el 8 de març. Manon Lescaut, dirigida per Àlex Ollé, el 14 d’abril de 2026. Le nozze di Figaro, amb Sara Blanch i Konstantin Krimmel, el 21 de juny.
El Liceu també negocia amb el compositor Philip Glass per incorporar l’enregistrament d’Akhnaten, realitzat per Igor Studio. Actualment, els usuaris poden veure sis títols de la temporada passada, com Lady Macbeth de Mtsensk, Madama Butterfly, La traviata, Lohengrin, La sonnambula i Rusalka.
Tecnologia inèdita en un teatre d’òpera
Segons Cortadellas, aquesta aposta trenca amb el llenguatge tradicional del broadcast i s’endinsa en una imatge “més cremosa, amb més latitud i profunditat”. El creador assegura que la tecnologia incorporada al Liceu “difícilment es pot veure en cap altre teatre”. Cada enregistrament farà servir entre 14 i 16 càmeres i un microfonatge específic, adaptat a cada producció i vestuari. El directe s’enregistrarà després de diverses funcions, quan els artistes ja hagin interioritzat l’espai escènic, complementat amb material gravat durant assajos.
La plataforma ha passat de 3.000 a 8.000 abonats, xifra que representa el 70% del total d’abonats del Liceu. Les tarifes són de 45 euros per temporada per als abonats i 90 euros per al públic general.
