La pel·lícula La germana lletja, de la directora noruega Emilie Blichfeldt, s’ha emportat el premi gros del 58è Festival Internacional de Cinema Fantàstic de Catalunya, el que escull la Millor pel·lícula de la Secció Oficial. El film, estrenat en 2025,  és una revisió del conte clàssic de La Ventafocs que redefineix l’arquetip del personatge de la germanastra i aprofundeix en la pressió dels estàndards de bellesa i les seves conseqüències. Està ambientada en una època en què la bellesa i les operacions estètiques són un negoci brutal i despietat. En un palmarès molt repartit, el jurat ha atorgat el premi a la Millor direcció de la Secció Oficial Fantàstic a Park Chan-Wook per No other choice; el de Millor interpretació femenina a l’actriu Rose Byrne per Si pudiera te daría una patada, i el de Millor actor per a l'equip de repartiment masculí de la pel·lícula The Plague (La plaga). El premi especial del jurat ha estat ex aequo per The furious i Obsession, que també ha rebut el premi del públic i el del millor film de la secció a competició del Carnet Jove. La coproducció catalana La virgen de la tosquera ha guanyat el premi a la millor fotografia.

La germanastra lletja segueix la història de l’Elvira, convertida en germanastra poc agraciada, obsessionada amb la bellesa, que se sotmet a les extremes i brutals operacions estètiques del segle XIX en la seva lluita per guanyar l’afecte del príncep, enfrontant-se a un món on la superficialitat i l’horror conviuen. Són operacions estètiques perilloses i primitives, impulsada pel seu desig de cridar l’atenció del príncep en un regne obsessionat amb la bellesa. La pel·lícula combina elements d’horror corporal, sàtira i humor negre per explorar temes com la pressió estètica, la superficialitat i les conseqüències perilloses dels estàndards de bellesa imposats socialment.

Blichfeldt reinterpreta el compte tradicional amb escenes d’una brutalitat extrema, representant les operacions de cirurgia estètica com a sessions de tortura, amb un estil visual que oscil·la entre el sofisticat i l'exageració. El seu enfocament combina l’humor, la bellesa formal i la sàtira, amb un missatge contundent sobre la pressió estètica i la construcció social de la bellesa. La directora noruega Emilie Blichfeldt debuta en la direcció amb aquesta versió sanguinària de La Ventafocs, que està interpretada per Lea Myren, Thea Sofie Loch Næss, Ane Dahl Torp, Flo Fagerli i Isac Calmroth. La pel·lícula ha arribat aquesta setmana als cinemes. En aquest context, la directora de la Fundació del Festival de Sitges, Mònica Garcia, ha indicat que és la quarta vegada que una dona guanya al palmarès a la millor pel·lícula. 

El director i membre del jurat Hernan Findling ha remarcat en la roda de premsa del palmarès que han estat 34 pel·lícules de la secció oficial, "totes molt bones", però al jurat es van posar d'acord "relativament ràpid que La germanastra lletja és una gran pel·lícula". Ha explicat que hi va haver unes sis pel·lícules que van tenir altes puntuacions per part del jurat, i per això han repartit els guardons al palmarès. "Hi va haver discussió, però una sana discussió perquè aquest any hi va haver molt bones pel·lícules". 

El cineasta sud-coreà Park Chan-wook, director de films destacats com Old boy, Decision to leave, La doncella o Sympathy for lady Vengeance', s'ha endut el premi a la millor direcció per 'No other choice'. La pel·lícula és una adaptació de la novel·la 'The Ax', de Donald E. Westlake, i tracta sobre un home que ha perdut la feina i dissenya un pla per aconseguir un nou treball: eliminar la seva competència.

Seguint amb la secció oficial fantàstic a competició, el premi al millor guió ha estat per Ratchapoom Boonbunchachoke per  Un fantasma útil; el premi a la millor fotografia per Diego Tenorio pel seu treball a la coproducció catalana La virgen de la tosquera; el premi a la millor música per Yasutaka Nakata i Shohei Amimori per Exit 8, i el premi als millors SFX per Tenille Shockey i François Dagenais per Honey bunch.

Segueix ElNacional.cat a WhatsApp, hi trobaràs tota l'actualitat, en un clic!