Avui s'estrena un dels principals festival de cinema de temàtica ecològica: el Festival Internacional de Cinema de Medi Ambient de Barcelona (FICMA), que enguany arriba a la seva 24 edició. La sessió inaugural estarà a càrrec d'una pel·lícula en 3D de Jean-Michel CosteauLes meravelles del mar, que es projectarà a l'Institut Francès. En total seran més de 140 films de diferents procedències i durades. Les pel·lícules triades es projectaran als cinemes Girona i Zumzeig, però també al CosmoCaixa, a l'Institut Francès, a la Facultat de Comunicació de la Universitat Pompeu Fabra (UPF), a la Facultat de Biologia de la Universitat de Barcelona (UB), a Blanquera de la Universitat Ramon Llull (URL) i a la Facultat de Biblioteconomia i Documentació de la UB. Les projeccions es perllongaran fins el dia 10 de novembre.

alone with wolves ficma 2017

Alone with wolves, de Vasiliy Sarana.

Curts, llargmetratges, i cinema per nens

Una de les peculiaritats del FICMA és que aborda temes ben diversos: la vida natural, el reciclatge, la contaminació del mar, la gestió de residus, les noves tecnologies i el seu impacte mediambiental, la reducció dels hàbitats naturals per a certes espècies, la sostenibilitat de certs estils de vida... I ho fa amb diverses modalitats: amb curtmetratges, amb llargmetratges i fins i tot amb un espai especial per a pel·lícules per a nens. El PetitFICMA, dedicat al públic familiar, que projectarà les seves cintes al CosmoCaixa, es complementarà amb el cicle "Cada aula un cinema", que portarà les cintes en concurs als instituts de Catalunya i de l'Estat espanyol. El CosmoCaixa acollirà també el film que clausurarà el festival: Desencadenats (Unchained), d'Alex Ribera, sobre els elefants nepalesos i els seus entrenadors.

en busca del futur perdut ficma 2017

En busca del futuro perdido, d'Alfonso Par i Luis Quevedo.

Promoure els cineastes de casa

El FICMA ha obert una secció oficial de documental català, amb la intenció de fomentar el cinema medioambiental de casa. Aquesta secció comptarà amb sis pel·lícules. Des del meu vaixell, de Rudy Gnutti, planteja, a través del cas dels vaixells, les possibilitats que les noves tecnologies disminueixin els danys ecològics. El viatge de l'Unai, d'Andoni Canela, explica l'experiència d'un nen que acompanya el seu pare fotògraf en una sèrie de reportatges per tot el món en estret contacte amb la natura. Empatía, d'Ed Pantoja és un documental autobiogràfic en què l'autor, que era escèptic respecte als drets dels animals, explica com va canviar-li la vida l'encàrrec de fer un reportatge sobre el tema. En busca del futuro perdido, d'Alfonso Par i Luis Quevedo, és el reportatge sobre una noia que no té clar el seu futur que acompanya Eudald Carbonell en una de les seves expedicions paleontològiques. L'home del pèndol, d'Elisenda Trilla, és un reportatge sobre un saurí que busca aigua amb mètodes tradicionals. I No puc tornar a casa, de Josep Morellés un film sobre els refugiats que demanen asil polític a Espanya. Per altra banda, el FICMA ha creat un espai, el FICMARKET, pensat perquè els creadors entrin en contacte amb distribuïdores i cadenes televisives per trobar espais de distribució i d'exhibició.

 

Foto de portada: Imatge de Les meravelles del mar, de Jean-Michel Cocteau.