Al CosmoCaixa es presenta, fins al 31 de maig de 2017, l'exposició "Sapiens, comprendre per crear", apadrinada per Ferran Adrià. No es tracta d'una exposició sobre el Bulli, i tampoc sobre gastronomia. En realitat és una mostra sobre l'art de crear, basada en dos eixos temàtics, el propi Bulli i el pa amb tomàquet, un plat que Ferran Adrià qualifica de "el més popular de Catalunya". L'exposició explica que es pot aplicar la teoria de sistemes a l'elaboració del pa amb tomàquet, però també a la gestió d'un restaurant o a qualsevol procés creatiu. En el fons es vol eliminar el rerefons mític de que la creació ve només de la inspiració i de la improvisació, i deixar clar que per crear cal una feina d'ordenació sistemàtica de coneixements. Ferran Adrià vol difondre el mètode "Sapiens", articulat per elBulliLab, presentat com un sistema de foment de la creació de valor universal. Ho fa des del CosmoCaixa, que ha definit com "entre tots els museus del món, el meu preferit".

Teoria de sistemes i creixements

L'exposició s'articula entorn a cinc verbs que transmeten l'essència del mètode Sapiens: endreçar, contextualitzar, classificar, imaginar i crear. I a partir d'aquests cinc verbs s'organitzen els àmbits de l'exposició. La idea de fons és a partir del pa amb tomàquet i fer una taxonomia de tots els elements que entren en la seva elaboració, per arribar a la conclusió que "el que sembla senzill pot ser molt complex". En conseqüència l'exposició argumenta que cal analitzar sistemàticament totes les variants d'un fet per tal de poder reestructurar les seves relacions i ser realment creatiu. Ferran Adrià s'ha mostrat crític amb el conjunt de l'entramat empresarial català: "Llocs eficients n'hi ha molt pocs". I ha apel·lat al procés d'innovació i d'organització de les petites empreses: "No serem un gran país si les Pimes no es gestionen bé”. Ell posa el Bulli com a exemple de gestió per a les petites empreses. I emfatitza que un restaurant és inevitablement "un caos", on sempre surten elements inesperats que cal gestionar. El triomf d'un restaurant dependrà de la seva capacitat creativa.

Metagastronomia

Ferran Adrià associa directament la gastronomia amb la creativitat: “Si penses bé, cuines bé. Si crees bé, cuines bé”. Segons Ferran Adrià, El Bulli va aconseguir el seu prestigi gràcies amb la seva obsessió per crear: gastava el 22 % del seu pressupost en innovació. Assegura que va tancar el restaurant per reflexionar sobre la creació i per donar un salt qualitatiu i aconseguir consolidar el procés creatiu. Diu que fa quatre anys que l'equip de elBulliLab està reflexionant sobre el procés de creació, un tema que abans no el preocupava, i assegura que això li ha servit per planificar el futur del restaurant de la Cala Montjoi, que tornarà a obrir-se l'any que ve. Però diu que el procés pel que ha passat el Bulli és un procés pel que, inevitablement, haurà d'acabar passant tot l'art culinari, davant les noves reflexions sobre el fet gastronòmic: "Tot el discurs de la gastronomia s'ha de reinventar, perquè la gastronomia no havia anat a la universitat". I ha reivindicat la gastronomia com una expressió de llibertat; tot reclamant no posar límits la creativitat en el menjar: "No hi ha menjars rars, hi ha gent rara amb el menjar". I ha reivindicat un procés de renovació contínua en la gastronomia: "El guacamole, avui, és cuina popular catalana", ha explicat.

Més enllà de la cuina

Ferran Adrià presenta la seva experiència culinària com un fet transferible a qualsevol tipus de procés de creació. Afirma que “la missió de la Fundació del Bulli és ajudar a crear, no plats, sinó creatius”, i ha apuntat que ho fa “amb la millor gent”. L'exposició del CosmoCaixa vol ser una crida a la consciència de tots perquè valorin i impulsin processos de coneixement vinculats al procés creatiu. Elisa Durán, directora general adjunta de la Fundació La Caixa, ha assegurat que una de las funcions del CosmoCaixa és promoure la creació, i que en aquest sentit, ha estat per a ells un luxe associar-se amb "un de les institucions més importants del món: El Bulli". Ha afirmat que Adrià és "el xef que més ha impulsat la creació en la darrera dècada" i que aquest és un capital que cal aprofitar i transferir a d'altres sectors. I ha aclarit que, al CosmoCaixa, el xef no hi és com a cuiner, sinó per explicar la metodologia de com comprendre per crear.

Feixuga

L'exposició es presta a enganys. Molta gent pot anar-hi atreta per la figura d'Adrià o el mite del Bulli, i en realitat l'exposició només tracta aquests temes molt per sobre. Tot i que es parla del pa amb tomàquet, es tracta d'una discurs molt abstracte, i bastant repetitiu. De fet, excepte en fotografies, el visitant no hi veurà ni un pa, ni un tomàquet, ni un raig d'oli ni un bocinet de pernil. Ni tan sols l'aparició de personatges populars com l'arqueòleg Eudald Carbonell o el cantant Natxo Tarrés, de Gossos, aconsegueix popularitzar el missatge d'Adrià. El tractament del tema, a nivell expositiu, és brillant: les activitats interactives són curioses i el disseny dels àmbits de l'exposició és molt aconseguit. Però malgrat tot, Sapiens. Comprendre per crear, que el CosmoCaixa ha presentat com una "exposició diferent" i "innovadora", bascula entre l'abstracció completa i els referents agafats pels pèls. Sapiens, comprendre per crear aspira a arribar a grans públics, però probablement decebrà molts dels que hi vagin atrets simplement pel mite d'Adrià i del Bulli.