Una família de Jaén ha conviscut durant diverses generacions amb una autèntica obra d'art al seu saló, però mai no van arribar a ser conscients del tresor que guardaven: ni més ni menys que un quadre d'Anton Van Dyck, considerat el pintor flamenc més important després de Rubens.

Penjat a la zona noble de la casa

La tela de Van Dyck (de 130x92 cm) sempre va estar instal·lada a la zona més noble de la casa, però no va ser fins a l'any passat quan un expert en art va certificar l'autoria del mateix i també el seu títol, La presentació del nen Jesús a Santa Bárbara, entre la sorpresa i incredulitat dels membres d'aquesta família. "La família mai no va ser conscient del valor del quadre que tenien al seu davant, ho veien com una cosa rutinària que formava part de la quotidianitat", explica Luis Baena, l'advocat que representa aquesta família que, de moment, prefereix ometre la seva identitat. Es pensa que el quadre va poder arribar a Jaén a través de Sevilla (on vivia part de la família) el segle XVII, que va ser quan es van assentar a la ciutat andalusa més d'un centenar de famílies flamenques, principalment comerciants i banquers.

La família mai no va ser conscient del valor del quadre que tenien al seu davant, ho veien com una cosa rutinària que formava part de la quotidianitat

Després de certificar-se la seva autoria, la tela, que presentava evidents signes de deteriorament en tractar-se d'un quadre del primer terç del segle XVII, va ser restaurada per un taller de prestigiosos professionals andalusos. La família ha rebut ja diverses ofertes d'importants cases de subhastes internacionals, entre elles Sotheby's, però la primera opció dels legítims propietaris és que l'obra d'art es quedi al Museu de Belles Arts de Sevilla.

Un pintor molt flamenc

Van Dyck és un pintor clau en el desenvolupament del barroc sevillà per la influència que va tenir entre els pintors al segle XVII, per la qual cosa la família creu que és un quadre que vindria a enriquir la col·lecció del Museu de Belles Arts de Sevilla. "No tenen cap ànim d'especular amb el quadre, però sí un interès especial en què es quedi a Sevilla, la ciutat en la qual viuen part dels membres de la família i amb la qual tenen una especial vinculació," indica el lletrat Baena. Encara que ja han entaulat contactes preliminars amb el Museu de Belles Arts de Sevilla, de moment el quadre no té una taxació oficial. "El seu valor serà un preu just i raonable", anticipa l'advocat de la família.

No tenen cap ànim d'especular amb el quadre, però sí un interès especial en què es quedi a Sevilla

Anton Van Dyck (Anvers, 1599-Blackfriars, Londres, 1641) va ser el pintor flamenc més important després de Rubens a la primera meitat del segle XVII, i ja al segle XVIII se'ls considerava d'iguals. Va arribar a ser el primer pintor de la cort d'Anglaterra després d'una llarga estada a Itàlia. És universalment conegut pels seus retrats de la noblesa genovesa i de Carles I, rei d'Anglaterra i Escòcia, dels membres de la seva família i de la seva cort. A més de retrats, pels quals va ser bastant apreciat, es va ocupar també de temes bíblics i mitològics, introduint algunes notables innovacions pictòriques.