Carregant...

El català continua guanyant presència a les plataformes digitals. Disney+ ha incorporat 37 noves pel·lícules amb doblatge en català, fruit d’un acord entre el Govern i la companyia nord-americana que s’ha tancat setmanes després del viatge institucional del president Salvador Illa als Estats Units el passat 16 de maig. Amb aquesta ampliació, la plataforma suma 30 films d’imatge real, 4 d’animació i 3 d’imatge real combinada amb animació. La majoria de títols —fins a 27— provenen del catàleg de 20th Century Studios, adquirida per Disney el 2019, mentre que 5 són produccions de Walt Disney Pictures i la resta corresponen a Touchstone, Hollywood Pictures i Buena Vista.

La incorporació s’emmarca en el conveni entre la Generalitat i la Corporació Catalana de Mitjans Audiovisuals (CCMA), que té com a objectiu facilitar que els doblatges elaborats per 3Cat arribin també a les plataformes digitals. Entre els nous títols disponibles en català hi ha clàssics i èxits contemporanis com El diable es vesteix de Prada, Alien, Braveheart, El sisè sentit, El club dels poetes morts, Brooklyn o Sol a casa i la seva seqüela. També s’hi incorporen films com Big, Jo, robot, Speed, Camí de perdició, Petita miss Sunshine o Qui ha enredat en Roger Rabbit?, ampliant notablement l’oferta per al públic catalanoparlant. Aquests títols se sumen als que Disney+ ja oferia en català gràcies al suport del Departament de Política Lingüística, com Del revés 2, Vaiana 2, Elio o Zootròpolis 2, així com produccions catalanes com la sèrie El mal invisible.

Els nous títols a Disney+

  • A la corda fluixa 
  • Aigua per a elefants 
  • Alien 
  • Alien versus Predator
  • Bàsil, el ratolí detectiu 
  • Big 
  • Braveheart
  • Brooklyn
  • Camí de perdició 
  • El cigne negre 
  • El club dels poetes morts 
  • El dia de demà 
  • El diable es vesteix de Prada 
  • El planeta dels simis (1968) 
  • El regne del cel 
  • El sisè sentit 
  • El vol del Fènix 
  • Els pingüins del senyor Popper
  • Els rescatadors 
  • Entre copes 
  • Garfield 2 
  • Hitchcock 
  • Jo, robot 
  • Joy
  • La proposta 
  • L'aprenenta de bruixa
  • L'exòtic Hotel Marigold
  • Monuments men
  • Oliver i companyia 
  • Petita miss Sunshine
  • Qui ha enredat en Roger Rabbit? 
  • Sol a casa 
  • Sol a casa 2: Perdut a Nova York 
  • Speed
  • Taran i la caldera màgica 
  • Un bon any 
  • Valors ocults 

Impuls al català a les plataformes

L’acord amb Disney s’inscriu dins una estratègia més àmplia del Departament de Política Lingüística per incrementar la presència del català en l’àmbit audiovisual digital. Des del 2023, s’han enviat més de 600 àudios de 3Cat a diferents plataformes. HBO Max ja incorpora prop de 150 pel·lícules i 500 capítols de sèries en català, mentre que Netflix ha afegit més de 120 doblatges, incloent-hi trilogies com El cavaller fosc o Ressaca a Las Vegas, així com films destacats i produccions de l’estudi Ghibli. Filmin, per la seva banda, ja suma 180 doblatges en català. A més, el Govern manté una línia d’ajuts específica per al doblatge i la subtitulació. Només el 2025 es va donar suport al doblatge de 349 pel·lícules i 29 temporades de sèries, així com a la subtitulació de 342 films i 23 temporades. En l’última dècada, s’han impulsat més de 2.300 doblatges i 6.600 subtítols de llargmetratges.

Aquest acord arriba després de la visita institucional del president Salvador Illa als Estats Units el passat 16 de maig, on va mantenir diverses reunions amb actors clau del sector audiovisual i de l’entreteniment. Tot seguit, i amb retard, la delegació es va dirigir a la productora Lionsgate, distribuïdora de títols com el biopic Michael, sobre Michael Jackson, o el darrer lliurament de Els jocs de la fam. Posteriorment, es va fer una breu parada a Infinity Ward, desenvolupador de videojocs conegut per la saga Call of Duty, una visita escurçada pel retard acumulat en l’agenda. La tercera i última reunió va tenir lloc amb directius de Disney, a qui es va presentar un dossier sobre el projecte Catalunya Media City, amb l’objectiu d’atreure inversions i reforçar la indústria audiovisual catalana.