Del 14 d'abril a l'1 de maig, el Mercat de les Flors acollirà el cicle Circ d'Ara Mateix, que explora la connexió entre el circ i les altres arts, i especialment amb la dansa. El Mercat, que té com lema "La casa de la dansa", usa darrerament una falca publicitària: "Som molt més que dansa". Fidel a aquesta política, el director de la institució, Francesc Casadesús, inclou anualment alguns espectacles de circ a la programació. Aquest any, dins d'aquest cicle, el Mercat oferirà deu espectacles, de molt diversos formats, de circ contemporani (en el sentit, no només de circ modern, sinó també de circ empeltat d'art contemporani). I es compromet a mantenir obertes les sales del Mercat a espectacles de circ, tot i que no sap si el cicle actual tindrà continuïtat en el futur, perquè els números de circ són lents d'organitzar. Dins Circ d'Ara Mateix fins i tot hi ha previstes funcions escolars, per ensenyar als nens que el circ és molt més que els espectacles clàssics.

El nou circ

El circ contemporani no es planteja  només com una exhibició de virtuositat tècnica, sinó que intenta interrogar-se sobre els problemes de la societat i del món contemporani. Aquests nous espectacles beuen de les fonts del circ però a vegades defugen el format circenc; alguns d'ells fins i tot rebutgen l'escenari rodó i opten per altres propostes escèniques. És un tipus d'espectacle que cada cop té més reconeixement de crítica i que és ben acollit pel públic, però que rara vegada és programat a Barcelona per problemes de distribució. El Mercat de les Flors intenta millorar aquesta situació amb la coproducció d'alguns espectacles, triats mitjançant concurs. En aquest cicle se'n presentaran dos: InTarsi, de la Companyia de Circ "eia", i Sapiens Zoo, de Animal Religion.

Salt al buit

El cicle s'inaugurarà el 14 d'abril amb Le Vide (El Buit), un espectacle de corda suspesa, liderat per Fragan Gehlker, amb acompanyament musical en directe. Una reflexió sobre el risc i el buit, en què no hi falten les referències al mite de Prometeu i a Albert Camus. Paral·lelament, els alumnes del Centre de les Arts del Circ Rogelio Rivel mostraran gratuïtament, al vestíbul del Mercat de les Flors, les seves creacions. També de forma gratuïta es podrà veure un breu espectacle del duo francocatalà Baró d'Evel Cirk Cie: El ball. I per un preu molt reduït cada dissabte es presentarà en públic tres espectacles experimentals, sota la denominació "Mostra de Circ i Dansa", en què es combinarà la participació de quatre artistes de circ i quatre ballarins: es tracta de fusionar les dues arts mitjançant la col·laboració d'artistes dels dos àmbits. El grup de vuit artistes passarà una setmana amb tres directors, i, d'acord amb aquesta experiència, es prepararan tres muntatges per al públic diferents. Els tres directors triats per aquesta revolucionària experiència són Florent Bernal, Roberto Magro i Blaï Mateu.

El riure al circ

Dins del cicle també s'ha programat inTarsi, un espectacle de la Companyia de Circ "eia" que pretén fer riure, però alhora estimular la reflexió. És l'obra més familiar del cicle, la més oberta a tots els públics. Parteix del món quotidià, d'un món conegut, per facilitar la identificació del públic amb les experiències. Eia, que té el suport de la Generalitat, de l'Institut Ramon Llull i del Ministeri de Cultura, va tenir molt d'èxit amb el seu primer espectacle, Capas, que va guanyar diversos premis i que va ser elogiada, sobretot, pel seu valor innovador...

Torna Quim Girón

Quim Girón, guardonat amb el Premi de Circ Ciutat de Barcelona 2015, estrena al Mercat de les Flors Sapiens Zoo. És un aparador d’acrobàcies i equilibris a ritme de música clàssica i electrònica. L'objectiu de la peça és treure a la llum la part salvatge i il·lògica del públic. Una obra en què no hi falten els referents més sexuals i violents i que és un dels espectacles més esperats. L'altre plat fort del cicle és La Cosa, de Claudio Stellato. Es tracta d'una obra als límits del circ, en confluència amb la dansa i l'escultura. Es tracta d'una reflexió sobre la fusta i el seu paper en el teatre.

 

Fotografia de portada: InTarsi de "eia" © Patrick Baleydier.