Enguany se celebren els cent anys del paliebot Santa Eulàlia, el vaixell de vela gestionat pel Museu Marítim que s'ha convertit en tot un emblema del port barceloní. De fet, a principis de segle XX es va guanyar el sobrenom de "el Chulo", per la seva facilitat per navegar (en temps de la República fins i tot s'havia usat per dur contraban). Es tracta d'un veler que es va construir a Alacant per al comerç amb Amèrica i amb els ports de la Mediterrània. Per aquesta commemoració, el Museu Marítim ha preparat un ampli programa d'actes que durarà tot un any, fins les festes de Santa Eulàlia de l'any que ve.

Botadura Carmen Flores 14 gener 1919

Botadura del Carmen Flores, 14 de gener de 1919.

Un dels més antics de la Mediterrània

El Santa Eulàlia és un dels vaixells més antics en funcionament a la Mediterrània: encara surt a navegar cada setmana. De fet, cent anys és molt per a un vaixell, i n'hi ha pocs al món que hagin superat aquesta fita. El vaixell va ser construït a Torrevella el 1918, per encàrrec de l'armador Pascual Flores (l'altre vaixell del mateix armador, el Pascual Flores continua en actiu, però molt modificat). El 1920 el Santa Eulàlia ja va fer un viatge a Cuba, però durant molts anys es va dedicar al transport de cabotatge, duent sobretot sal i taronges, però també cereals, llenya... Primer s'havia dit Carmen Flores, més tard es va anomenar Puerto de Palma, Cala Sant Vicenç, Sayremar 1... Va ser comprat pel Museu Marítim, el 1997, en una subhasta a Cartagena i l'any 2000 es va concloure la seva restauració per retornar-li el seu aspecte original. Se li va donar el nom de Santa Eulàlia en homenatge a la patrona de la ciutat. I en els darrers anys ha ocupat un paper important en els programes educatius del Museu.

25021F Carmen Flores

El Carmen Flores fent transport de cabotatge, sense data.

La festa del veler, amb velers

El 23 de març s'iniciaran els actes de commemoració, al port, i s'allargaran fins al 12 de febrer (i, òbviament, inclouran algunes visites guiades al vaixell). Un dels plats forts de la celebració serà la trobada d'embarcacions antigues, que es farà el 23 de març al Moll de la Fusta. Totes juntes marxaran cap a la tradicional trobada de vaixells de la localitat occitana de Seta, en el Festival Marítim Escale, tot seguint la tradicional "ruta dels cítrics". També s'ha previst una sèrie de petites sortides de port per mostrar Barcelona des del mar. Durant mesos, el Santa Eulàlia circularà per molts pobles de la costa catalana per tal de donar-se a conèixer per tot el territori. També hi haurà conferències, xerrades... El 3 de juny el Museu Marítim celebrarà una gran festa amb tota la gent que va col·laborar amb la restauració del Santa Eulàlia i amb aquells que participen en els seus projectes educatius. I del maig al desembre una exposició al Museu donarà més relleu a la commemoració (que coincideix, enguany, amb el centenari del mateix Museu, que se celebrarà el dissabte 2 de juny). I també hi haurà activitats de caire més acadèmic, com congressos i seminaris, per als amants de la navegació a vela i de la història marítima.

Pailebot Santa Eulalia ®PEREDEPRADA P93 8049

Pailebot Santa Eulàlia © Pere de Prada. 

Una part important del nostre patrimoni

Mercè Conesa, presidenta de la Diputació de Barcelona i del consorci del Museu Marítim, vestida amb una jaqueta groga en reivindicació de la llibertat dels presos polítics, ha presidit l'acte d'inauguració d'aquest any de festa i reflexió. Conesa assegura que el Santa Eulàlia és un equipament que desborda l'àmbit estrictament barceloní i és un emblema de la nostra història marítima. Conesa ha afirmat que el pailebot és "patrimoni dels ciutadans i les ciutadanes" i que ens remet a la història marítima i comercial del territori. Roger Marcet, el director del Museu Marítim ha celebrat que aquest vaixell continuï essent útil, ja no transportant mercaderies, sinó oferint coneixements als escolars i als amants dels vaixells. I ha destacat que el 2011 el pailebot va ser declarat Bé Cultural d'Interès Nacional. Això fa que s'hagi de procedir al seu manteniment seguint unes normes molt estrictes, segons la Llei de Patrimoni Cultural, però que, alhora, per poder navegar ha d'adaptar-se a les rígides normes de les autoritats de navegació. Marcet apunta que es tracta de tot un desafiament, però que fins ara s'ha aconseguit i que el Santa Eulàlia, un vaixell centenari, conserva la seva estructura original i, alhora, pot navegar. Un repte superat.