El català ja és oficial a Twitch, la plataforma més important del món de retransmissió en streaming de vídeos vinculats als videojocs. I tot, gràcies a Roger Baldomà. Fa tres mesos, aquest activista de la llengua catalana en l’àmbit dels videojocs i els audiovisuals en línia va iniciar una petició perquè Twitch permetés configurar els vídeos en l'opció de 'català' i no en la categoria idiomàtica 'altres', una proposta que finalment ha arribat a bon port.

La petició de Baldomà, que ha sumat gairebé 3.000 vots, reivindicava que la situació creava "un problema per almenys 11.000.000 persones que viuen en llocs on la llengua principal és el català", ja que no tenen "cap mètode senzill per trobar vídeos i streams (emissions en directe) en la seva llengua". Dit i fet.

Captura

La interfície de Twitch

Arran de la campanya, que a Twitter es va popularitzar amb l’etiqueta #CatalanLoveTwitch, la plataforma ha acabat incorporant la categoria 'catalan', fet que permet que els creadors de continguts seleccionin aquesta etiqueta per indicar que els seus vídeos són en llengua catalana i també que els usuaris puguin cercar els continguts filtrant-los per l'idioma català.

Twitch, això sí, seguirà sense traduir-se íntegrament al català. Ara per ara, la interfície de la plataforma –que és propietat d'Amazon– es pot consultar en 29 llengües.

El boom de Twitch

Twitch és la plataforma de moda de la comunitat gamer d'arreu del globus. A Espanya, streamers com Ibai Llanos, Auronplay, The Grefg o El Rubius sumen milers –i fins i tot milions– d'espectadors que volen veure com els seus ídols juguen a videojocs, fan reptes o simplement parlen amb l'audiència. ​De fet, l'espai s'ha tornat tan popular que fins i tot figures públiques com el Kun Agüero, davanter centre del Manchester City, o Thibaut Courtois, porter del Reial Madrid, també hi participen regularment.

El boom de Twitch es va produir d'una manera curiosa. Va ser el febrer de 2014, quan un usuari anomenat Twitch Plays Pokémon va intentar jugar a un dels videojocs més icònics de la història, el Pokémon Rojo, amb la participació directa dels espectadors, utilitzant un sistema que transformava els comentaris del xat en comandaments del joc. La iniciativa es va fer viral i la resta és història.