La 35a edició del festival internacional de fotoperiodisme Visa Pour l'Image ha donat el tret de sortida aquest dissabte a Perpinyà, amb el focus posat en la guerra d'Ucraïna, el canvi climàtic i la sequera. L'esdeveniment s'allargarà fins al 27 de setembre i s'hi podran veure fins a 24 exposicions, projeccions, debats, premis i trobades amb fotògrafs de renom mundial, segons informa l'ACN. El director de Visa Pour l'Image, Jean-François Leroy, ha explicat que l'edició d'enguany ofereix una visió global de l'actualitat del món, amb la mirada posada a Ucraïna. "És la millor revista on es pot veure allò que no surt als mitjans de comunicació convencionals", ha afirmat.

Així, entre els principals protagonistes d'aquest esdeveniment de fotoperiodisme hi ha la guerra d'Ucraïna, la sequera i els efectes del canvi climàtic, així com la crisi migratòria, les protestes pel vel a l'Iran o el cas de Silicon Valley. Pel que fa a l'àmbit de la crisi climàtica, el Visa ofereix l'exposició 'Fotografia de l'Antropocè', del nord-americà James Balog, que fa un repàs de l'impacte devastador del canvi climàtic i de com aquest ha afectat les persones i els recursos naturals. També s'hi pot veure 'Water', del britànic Ian Berry que ensenya al públic com la humanitat ha interferit en els cursos fluvials, i l'impacte que ha deixat a les poblacions locals d'arreu del món.

'The Day May Break', de l'anglès Nick Brandt, mostrarà part de la sèrie de retrats, en la qual el fotògraf encara treballa, sobre la degradació del medi ambient i les conseqüències per a les persones i animals a Bolívia, Zimbàbue i Kènia. D'Àfrica, també s'hi podran veure les instantànies 'Sense aigua, morim', que el fotoperiodista Gilles Clarke va fer per a les Nacions Unides i el 'The New York Times', on mostrava els desplaçaments massius que la sequera històrica ha provocat a Somàlia.

La guerra d'Ucraïna, present al certamen

A banda, la invasió a Ucraïna centrarà dues de les 24 exposicions que es podran veure al Convent dels del Convent de Mínims i l'Església dels Dominicans, entre altres espais de la ciutat. La primera d'aquestes és la del fotògraf de l'agència France Presse (AFP) Dimitar Dilkoff, que analitza el conflicte al Donbass, des de l'annexió de Crimea per part de Rússia, i l'esclat de la guerra amb instantànies a banda i banda del front. La segona és del fotoperiodista Tyler Hicks del 'The New York Times', i se centra en la destrucció de Bakhmut.

Jordi Borràs, al Visa Pour l'Image

El fotoperiodista català Jordi Borràs estarà present al Visa Pour l'Image, on presentarà diverses imatges sobre l’extrema dreta del seu projecte Tots els colors del negre. La vetllada fotogràfica es farà el 5 de setembre al recinte del Campo Santo de Perpinyà, i l’acte serà conduït pel director del certamen de la Catalunya Nord.