La 59a edició del Festival Internacional de Cinema Fantàstic de Sitges se celebrarà del 8 al 18 d’octubre i tindrà com un dels grans protagonistes el director nord-americà Brian De Palma, a qui el certamen retrà homenatge coincidint amb els 50 anys de Carrie. El festival ha presentat aquest dissabte el cartell oficial de la nova edició durant un acte celebrat al Marché du Film del Festival de Canes, una imatge en què apareix una adolescent coberta de tires vermelles amb purpurina que remet directament al bany de sang que viu la protagonista de la pel·lícula en la seva escena final més icònica. Amb aquesta proposta visual, Sitges situa al centre de l’edició el 50è aniversari d’una de les grans obres fundacionals del terror adolescent, un gènere que durant la dècada dels vuitanta va girar sovint al voltant de les prom nights, l’assetjament escolar i els poders psíquics. La influència de la pel·lícula de De Palma es va estendre després a altres títols del gènere, com El tren del terror o la saga Prom Night, que també van convertir els rituals estudiantils en escenaris simbòlics del pas cap a l’edat adulta.

A més de l’homenatge a Carrie, la nova edició del festival tindrà un segon gran eix temàtic estretament relacionat amb el primer. Es tracta de la representació del mal associat a la infància, un univers central a ¿Quién puede matar a un niño?. El certamen planteja així un recorregut retrospectiu per aquelles pel·lícules que, tant abans com després de l’obra de Narciso Ibáñez Serrador —considerada una fita del gènere a Espanya i també a escala internacional—, han explorat la presència del terror i la perversió en la infància. Entre els grans referents que el festival situa dins d’aquest imaginari hi ha L’Exorcista, de William Friedkin; La semilla del diablo, de Roman Polanski, i El resplandor, dirigida per Stanley Kubrick.

Cartell de la 59a edició del Festival de Sitges
Cartell de la 59a edició del Festival de Sitges

Les dones al cinema de gènere

Després de la presentació del cartell de la 59a edició del festival, el certamen també ha mostrat un primer avançament del documental WomanInFan, dirigit per Mònica García i Massagué i produït conjuntament pel festival i la productora catalana visualsuspects. El projecte recull les experiències d’una vintena de directores, actrius, investigadores i programadores de festivals per abordar les dificultats que històricament han afrontat les dones dins la indústria del cinema fantàstic i de gènere. El documental planteja també un recorregut generacional a través de figures consolidades com Mary Lambert, responsable de Pet Sematary; l’actriu Heather Langenkamp, protagonista de A Nightmare on Elm Street, o Helga Liné, considerada una de les grans icones del Fantaterror. El film s’estrenarà fora de competició durant el festival d’enguany.