La nova diana de l’extrema dreta brasilera no és cap figura política ni una organització internacional, són les sandàlies Havaianas. El boicot ha esclatat arran d’un anunci televisiu protagonitzat per l’actriu Fernanda Torres, on aquesta convida a començar l’any 2026 “amb els dos peus” en comptes de “començar-lo amb el peu dret”, una frase que ha estat interpretada pels seguidors de Jair Bolsonaro com una burla contra la dreta. Tot i el to aparentment inofensiu del missatge, el sector bolsonarista ha començat una campanya de cancel·lació a les xarxes, com ja van fer els trumpistes dels Estats Units amb marques com Bud Light, Keurig, Kellogg’s o fins i tot l’artista Beyoncé, totes elles acusades de posicionar-se ideològicament en contra dels valors conservadors.
Un dels impulsors d’aquest boicot és l’excongressista Eduardo Bolsonaro, fill de l’expresident condemnat, que ha publicat un vídeo a les xarxes socials llençant unes Havaianas a les escombraries. “Pensava que això era un símbol nacional”, diu mentre assenyala la petita bandera del Brasil incrustada a les sandàlies. “M’he equivocat; han triat com a portaveu de les sandàlies algú que és obertament d’esquerres”. Sense cap comentari oficial per part de l’actriu ni de la marca, el gest de Bolsonaro ha estat reproduït per altres simpatitzants de l’extrema dreta.
“Li diré a l’equip de màrqueting [d’Havaianas] que demani consell al departament de màrqueting de Budweiser aquí als Estats Units, ells també van perdre el contacte amb la realitat i van patir pèrdues per mil milions de dòlars”, ha declarat Bolsonaro. L’impacte financer no s’ha fet espera. Segons dades provisionals, el valor de mercat d’Havaianas ha caigut en uns 23 milions d’euros en el primer dia del boicot.