L’any 1968, l’artista visual Eugènia Balcells fa el seu primer viatge als Estats Units. A l’irrefrenable desig de conèixer món, s’hi suma amb força la voluntat d’iniciar una carrera cinematogràfica. Ben aviat, entra en contacte amb la nova onada del Women's Liberation Movement (Moviment d'Alliberació de la Dona). Des d’aleshores, ha mantingut viu l’interès per la presència de les dones en les diferents esferes de la vida pública i la necessària ruptura amb els models de vida prefixats. 

Així doncs, a la dècada dels anys setanta, un cop acabat el màster en Arts a la University of Iowa, Eugènia Balcells va començar a interrogar la realitat amb l’ull de la càmera i s’interessa especialment pels estereotips humans que el cine ha anat immortalitzant a través de les grans productores de Hollywood.

Eugènia Balcells va començar a interessar-se pel feminisme a l'entrar en contacte amb el Women's Liberation Movement dels EUA

Eugènia Balcells Àlbum portàtil 1993 © Fundació Eugènia Balcells VEGAP Barcelona 2022
Eugènia Balcells Àlbum portàtil 1993 © Fundació Eugènia Balcells VEGAP Barcelona 2022

Ara, la Fundació Vila Casas presenta al Museu Can Framis Ella, una i altra vegada d'Eugènia Balcells. Es tracta d’una exposició, a càrrec d'Eulàlia Bosch, que repensa les relacions humanes de l’actualitat a partir dels arquetips femenins i qüestiona el paper de la dona en la societat contemporània. La mostra, que es podrà veure des del 4 d’octubre i fins al 22 de gener a l’espai Can Framis, està comissariada per Eulàlia Bosch. Concretament, Ella, una i altra vegada recull diverses obres de finals de la dècada dels setanta i començaments dels vuitanta. 

Seguint de prop el vocabulari artístic creat per Eugènia Balcells al llarg de la seva trajectòria, l’exposició s’inicia amb l’obra Fin, en un intent de no deslligar mai el que les obres revelen d’allò que només insinuen o directament amaguen. I la segueixen Re-Prise, Boy Meets Girl, Going Through Languages. Un seguit d’obres que parlen dels personatges femenins i masculins que puntualment es troben per formar parelles, de la percepció que un extraterrestre tindria dels éssers humans a partir de les imatges recollides a la premsa escrita, de la distància entre els concursos de bellesa i la vida domèstica de les dones i dels orígens incerts que s’amaguen sota els fotogrames finals de les pel·lícules de Hollywood, entre altres temes.

La Fundació Vila Casas presenta l'exposició Ella, una i altra vegada dedicada a l'obra d'Eugènia Balcells

Eugènia Balcells GOING THROUGH LANGUAGES 1981 © Fundació Eugènia Balcells VEGAP Barcelona 2022
Eugènia Balcells GOING THROUGH LANGUAGES 1981 © Fundació Eugènia Balcells VEGAP Barcelona 2022

Però l’exposició no acaba aquí, sinó que l’obra Àlbum portàtil (1993) complementa el recorregut amb un homenatge a les dones. Una obra que és un abric de plàstic transparent, on totes les dones troben cabuda, les del passat, les del present i les del futur. La mostra continua amb Autoretrat (1980-2018), un vídeo de set minuts que retrata el seu paper a la ciutat de Nova York, on va viure prop de trenta anys. Amb Autoretrat, Balcells decideix incloure’s en la seva llarga llista d’instal·lacions dedicades a resseguir la presència de les dones en la història contemporània. 

Finalment, trobem Becoming (2022), una obra que palesa l'interès de Balcells per la presència de les dones en les diferents esferes de la vida pública i la necessària ruptura amb els models de vida prefixats. Es tracta d'una instal·lació nascuda de l’obra Un espai propi, amb què Balcells celebra l’obra i la vida de Virginia Woolf. Així, breus cites de textos de l’escriptora assenyalen el recorregut com una petita llanterna de butxaca.

La mirada de Balcells creua ara el gran bassal i arriba a Barcelona de la mà de la Fundació Vila Casas, no te la perdis!