Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya (FGC) té en marxa diversos projectes que permetran, a mig termini, ampliar la capacitat de transport dels actuals 120 milions de desplaçaments anuals fins als 250 milions. Doblar l’oferta de transport públic és, per a FGC, una de les mesures més efectives per lluitar contra el canvi climàtic i millorar la qualitat de l’aire contribuint, així, a una mobilitat més sostenible. Tots són projectes clau per a una estratègia de descarbonització de la mobilitat i descontaminació i descongestió de les ciutats i entorns urbans.

El compromís de la companyia amb la sostenibilitat es plasma també en la reducció de la petjada de carboni derivada de la mateixa activitat i, en aquest sentit, FGC ja té contractada que tota l’energia elèctrica de l’any vinent procedeixi de plantes solars. FGC compta amb una Agenda d’Acció Climàtica amb la qual incorpora la sostenibilitat ambiental com un valor estratègic per a l’empresa, la societat i l’entorn

FGC ja té contractada que tota l’energia elèctrica de l’any vinent procedeixi de plantes solars

Infografia capacitat gran

Actualment, FGC té una capacitat de transport de 120 milions de viatges l’any a les línies metropolitanes i Lleida - La Pobla. Les actuacions previstes permetran incrementar aquesta capacitat fins als 175 milions de validacions a l’any, amb actuacions com la incorporació dels nous trens i la millora de freqüències a la línia Barcelona-Vallès, l’any 2021, i la reconfiguració del servei Llobregat-Anoia el 2023.

Tres nous projectes per transportar més passatgers

Més enllà de les línies metropolitanes actuals, es preveu augmentar la capacitat de transport en 75 milions de viatges l’any més, amb projectes com la R-aeroport, amb què es preveu captar una demanda superior als 7,5 milions de viatgers des del moment de la seva posada en servei amb un potencial per créixer més enllà dels 10 milions; el perllongament de Pl. Espanya – Gràcia, amb un increment de la capacitat de transport de 60 milions de viatges/any, i el tren tramvia del Camp de Tarragona, un projecte que beneficiarà  més de 2 milions de viatgers anuals ja en la seva  primera fase, amb un potencial d’arribar a 5 milions en fases successives.

El sol mourà els trens d’FGC

El compromís d’FGC amb la sostenibilitat es constata també amb la mateixa activitat de la companyia, que compta des de fa dos anys amb l’Agenda d’Acció Climàtica 2030, amb la qual incorpora la sostenibilitat ambiental com un valor estratègic per a l’empresa, la societat i l’entorn. Una de les principals accions de l’agenda és la reducció de la petjada de carboni per contribuir a una societat més neta. En aquest sentit, FGC ja ha aconseguit aquest any disminuir un 72% les emissions de gasos amb efecte d’hivernacle, gràcies a la compra d’energia elèctrica d’origen renovable. I en un pas més per refermar el seu compromís amb la sostenibilitat i el medi ambient, aquest 2020 un 25% de l’energia consumida procedirà de plantes solars i ja dia d’avui l’empresa té contractada tota l’electricitat perquè l’any vinent el 100% de l’energia que mogui els trens d’FGC sigui solar.

FGC ja ha aconseguit disminuir un 72% les emissions de gasos amb efecte d’hivernacle

L’Agenda està aliniada amb els Objectius de Desenvolupament Sostenible de Nacions Unides (ODS 7, 12, 13, 15 i 17) i amb el Compromís d’Acció Climàtica del Govern, que preveu assolir la neutralitat de carboni abans de 2050, una fita que FGC es planteja aconseguir al 2030. Precisament, FGC va ser una de les més de 150 empreses de tot el món que el 19 de maig es va adherir a la declaració del Pacte Mundial de les Nacions Unides per reclamar als governs una acció climàtica ambiciosa per arribar a una economia de carboni zero, inclusiva i resilient. La declaració insta els responsables polítics a impulsar una recuperació post pandèmia basada en una economia sense carboni i avançar cap a l’emissió zero molt abans de 2050.

 

Canvi de la flota per vehicles de baixes emissions i substitució de calderes

Altres línies de treball complementàries que es desenvolupen a FGC se centren en la transició cap a un consum intensiu d’energies renovables i la gestió de recursos basada en criteris d’economia circular. L’empresa té prevista la substitució de maquinària de treball per d’altres de zero emissions; el canvi de les actuals calderes de gas per d’altres de fonts renovables; la substitució de la flota per vehicles de baixes emissions (actualment el 21% de la flota de vehicles a les línies metropolitanes és elèctrica o híbrida i s’assolirà el 100% l’any vinent), i la reducció de l’ús del gasoil en les locomotores de mercaderies amb l’entrada en servei de locomotores mixtes.

A més, FGC està realitzant la substitució progressiva de l’actual enllumenat per llums de baixes emissions. Actualment, ja el 48% de les estacions disposen de llums LED i s’arribarà al 100% l’any 2021.

“L’objectiu és donar una oferta de transport públic atractiva, de qualitat, puntual, ràpida, amb freqüència i aparcaments"

Ara que se celebra la Setmana Europea de la Mobilitat, el president d’FGC, Ricard Font, explica que “toca pensar en la mobilitat post-pandèmia de la Covid-19”. En aquest sentit, “l’objectiu és donar una oferta de transport públic atractiva, de qualitat, puntual, ràpida, amb freqüència i aparcaments perquè els usuaris deixin el vehicle privat i utilitzin els mitjans més sostenibles”, exposa. El camí també passa, segons Font, per “seguir invertint intensament cada any en el manteniment de la xarxa i dels trens per continuar garantint un dels trets diferencials d’FGC: la puntualitat, que gairebé arriba al 100%”.

Ferrocarrils, a més, segueix apostant per la innovació amb més de 15 projectes compartits amb altres operadors, empreses i el Govern. Un dels més emblemàtics és el corredor ferroviari 5G instal·lat entre les estacions de Plaça Espanya i Europa | Fira i que està al capdavant de la recerca global en matèria de transport públic. Aquesta infraestructura permetrà desenvolupar, d'una banda, millores en la logística ferroviària, i de l’altra, crear noves aplicacions per millorar el servei al client i la seguretat, com per exemple amb la implementació de sistemes d'informació en temps real, personalització d'entreteniment multimèdia o increment de les capacitats de teleassistència a viatgers. En un futur, l'objectiu és estendre aquesta infraestructura 5G a tota la xarxa d’FGC.