“La crisis no és una oportunitat en sí mateixa, sinó l’oportunitat de tenir una oportunitat”. Esteve Almirall, professor a Berkeley i director del Center for Innovation in Cities d’ESADE, creu que se’ns obre una ocasió per fer coses que abans no havíem pensat. “Per exemple, estic fent classes d’ESADE a distància. O, per exemple, hi ha empreses que han desenvolupat una app per suplir la burocràcia. Tot això perquè el que diem “switching cost”, és dir els costos de canvi, han baixat a zero”.

Aquest expert en smart cities i en intel·ligència artificial considera que “la informació per si sola no és poder, depèn de la utilització o de la transformació. Altra cosa són els “data effects” quan d’aquest conjunt de dades ets capaç de desenvolupar models per competir millor. L’automobilística Tesla és la que ha recopilat més dades, recorrent més quilòmetres que ningú,  i les fan servir perquè els seus vehicles puguin aprendre. En aquest cas sí que la informació també es poder.

Li agrada dir que els smartphones ens han convertit en sensors amb potes que poden tenir moltíssima informació. “Però -adverteix-  pots tenir moltes dades, però no estar en un país amb infraestructures capaces de recollir-les, no comprometent la privacitat de la gent, d’agrupar-les i després actuar.

Almirall reconeix que no estàvem tant preparats com ens pensàvem. “Hem viscut una explosió en els temes d’analytics, de big data, i ens semblava que estàvem molt bé. A Catalunya no som capaços de fer les coses que han fet a Hong Kong, Singapur o Xina”. Per exemple, en l’ús del QR.

Un advertiment per acabar: “Ara bé: aprendre-les no és gratis, dependrà de nosaltres. Que aquesta crisi no sigui en va”.

La campanya #joimpulsotalent permet fer aportacions econòmiques per apadrinar talent d'una forma molt senzilla, ara i aquí.