La digitalització facilita processos i, alguns sectors com l’educació, el transport i les empreses se’n veuen beneficiats reorganitzant els seus mètodes de treball i estratègies, implementant noves dinàmiques gràcies a les tecnologies que proporcionen més comoditat a les tasques habituals.  

Endesa és un exemple de com el sector de l’empresa ha sabut reorganitzar-se, adaptant-se als nous temps optimitzant i aprofitant al màxim tots els beneficis de la digitalització. La companyia energètica centra en tres pilars la seva estratègia de digitalització: els actius, amb la implementació de IoT (Internet of things) i del Big Data en generació i l’automatització de les xarxes i els comptadors intel·ligents; el personal en plantilla, redefinint l’experiència de l’empleat a través del programa “Transformació digital de persones”  i sobretot, amb relació als seus clients, posant a la seva disposició la factura electrònica, les interaccions i les vendes digitals, que augmenten progressivament amb el temps.  

Endesa invertirà 1.300 milions d’euros en el procés de digitalització entre 2019 i 2021

digitalitzacio   unsplash

e-distribució: La nova xarxa de distribució elèctrica

Endesa ha impulsat la marca e-distribució, una forma útil per millorar el negoci de distribució elèctric en els indrets on opera, com per exemple a Catalunya. Una marca que ha nascut en un moment en què e-distribució ha assumit el compromís de contribuir que Endesa lideri la transició energètica a Espanya i en el que la digitalització de les xarxes sigui una base essencial.

e distribucion

El desenvolupament de les xarxes intel·ligents és indispensable per impulsar l’electrificació de la demanda que exigeix la descarbonització de l’economia, afavorint la integració de les energies renovables, facilitant el desenvolupament de l’autoconsum i promovent la mobilitat elèctrica. Per complir amb aquests objectius, e-distribució seguirà fent una aposta per la digitalització de la xarxa, de tots els sistemes i processos i dels canals d’atenció al client, situant a un focus important la millora de la qualitat del servei elèctric per tal de disminuir les interrupcions de subministrament i els temps de resposta en cas d’averies.

El 2018, e-distribució va destinar 300 milions d’euros a la digitalització de les seves xarxes de distribució

El 2018, e-distribució va destinar 300 milions d’euros a la digitalització de les seves xarxes de distribució i va completar el desplegament de comptadors intel·ligents entre els seus clients domèstics.

Un exemple d’automatització i modernització de la xarxa elèctrica el trobem a la instal·lació de telecomandaments en centres de transformació, uns sistemes de control remot que permeten realitzar maniobres d’operació a distància. Així, el Centre de Control que Endesa té a Barcelona pot accionar a distància els dispositius de maniobra de les instal·lacions sense haver de desplaçar els equips sobre el terreny en cas d’incidències, ja siguin pròpies o derivades d’agents externs. Una forma que permet estalviar temps en la localització d’avaries així com la conseqüent reducció del temps d’irrupció del subministrament elèctric als clients destinataris del servei.   

Les avantatges de la intel·ligència artificial

Tothom coneix l’assistent Siri (d’Apple), l’Alexa (d’Amazon) o ha vist algun cop pel mòbil el Google Asssistant. Parlar d’intel·ligència artificial és fer referència a un ampli ventall de solucions que s’estan incorporant a les nostres vides i que estan revolucionant indústries i sectors com el de l’energia.

robot   unsplash

Endesa utilitza la intel·ligència artificial a totes les seves àrees de distribució, comercialització i generació de la companyia. A nivell de xarxa de distribució se’n destaca el sistema LARS, SmartNet i Pastora.

Un sistema de control a distància

El sistema LARS (Localització d’Averies i Reposició de Subministrament) és un sistema automàtic que funciona davant una averia com un operador virtual, realitzant des del mateix sistema del Centre de Control les maniobres a la xarxa que siguin necessàries per aïllar l’averia i reposar el subministrament en menys de tres minuts. El sistema s’encarrega de gestionar els telecomandaments de la mateixa forma que ho faria un operador.

L’usuari; productor i consumidor d’energia

L’objectiu del projecte SmartNet és el de crear un model de mercat energètic més flexible on l’usuari adquireixi un rol actiu des del moment en què té la capacitat de generar electricitat des de la seva pròpia llar, convertint-se així en prosumer: productor i consumidor d’energia, tot en un. SmartNet pretén aprofitar els avantatges dels nous prosumers i explorar l’ús de les noves tecnologies per agregar-los, formant una xarxa de petits consumidors i generadors. Miguel Pardo, responsable de projectes d’innovació d’Endesa distribució, explica que es tracta de “teixir” una malla entre els prosumers per crear una xarxa elèctrica flexible i coordinada amb l’operador del sistema.

smartnet   unsplash

Big data: la clau per controlar la xarxa

El projecte PASTORA és una iniciativa liderada des de Malaga on, juntament amb un consorci d’empreses i organismes d’investigació, s’apliquen tècniques d’intel·ligència artificial per analitzar les dades obtingudes dels comptadors electrònics i dels sensors instal·lats en diferents punts de la xarxa. Mitjançant un logaritme, es fa un tractament estadístic avançat de les dades que permetrà millorar el control en temps real i el manteniment preventiu de la xarxa de distribució. Javier Leiva, responsable de Smartcity Màlaga Living Lab d’Endesa, assenyala que “l’objectiu de PASTORA és el d’anticipar-nos a qualsevol problema que pugui tenir la xarxa a partir del coneixement del que succeeix a la xarxa elèctrica, en definitiva, el coneixement que obtenim del big data”.  

Un futur més sostenible i eficient

El paper de les operadores de la xarxa elèctrica és clau en la transició energètica per la consecució dels objectius mediambientals. Els operadors de la xarxa tenen com a una de les seves prioritats millorar l’eficiència de l’activitat i la qualitat del servei, contribuint a la penetració de les energies renovables, a la millora de l’eficiència energètica i a la reducció d’emissions del mix de generació elèctrica.

La digitalització de les xarxes permetrà la integració de nous serveis pels consumidors  

eficiencia   unsplash

El desenvolupament de xarxes elèctriques intel·ligents i el nou rol de les operadores de xarxes permetrà el desenvolupament d’una nova economia de serveis. Una economia basada en nous models de negoci que servirà per atreure a noves empreses al sector i posicionar els clients al centre del sistema elèctric, dotant-lo de noves eines per gestionar el seu consum energètic. Una forma de facilitar una transició energètica necessària per disminuir les emissions a l’atmosfera i contribuir a un futur més sostenible i eficient.