El barri de la Sagrada Família de Barcelona és un dels que pateix més l’efecte del turisme, malgrat ser una de les zones de la ciutat declarades com a Espais de Gran Afluència (EGA), que comporta una sèrie de mesures a fi i efecte de mitigar l’impacte del turisme. Després d’una setmana en què la basílica de la Sagrada Família ha estat notícia d’àmbit global arran de la visita de Lleó XIV i la inauguració, no exempta de polèmica, de la torre de Jesucrist, diverses entitats veïnals han aixecat un crit d’alerta, i no és el primer, sobre la situació que es viu al voltant del temple expiatori.
Així, a través d’un comunicat difós aquesta setmana, l’Associació Veïnal Sagrada Família, l’Associació Veïnal Amics del passeig de Sant Joan i la Federació d’Associacions Veïnals de Barcelona (FAVB), els veïns denuncien “l’elevada pressió turística que suporta la ciutat i, de manera especialment intensa” aquest barri de l’Eixample. “Tot i la declaració d'aquest entorn com a Espai de Gran Afluència, no s’han notat millores significatives”, afegeix el comunicat, que apunta que els autocars turístics “provoquen col·lapses habitualment, amb les operacions de pujada i baixada de passatgers, ocupant carrils i espais, dificultant greument la circulació del barri”. “En paral·lel, la presència massiva de taxis, VTC, motocicletes i patinets agreuja el desordre i redueix la seguretat i la fluïdesa de la mobilitat quotidiana”, afegeixen.
A més, les entitats citades indiquen que la situació ha derivat en un “col·lapse de l’entorn del temple, amb saturació constant, desordre a l’espai públic i una convivència cada cop més difícil”, i apunten que la parada de metro de Sagrada Família —de les línies 2 i 5— “registra una saturació continuada, sobretot en hores punta, amb una pressió que supera la capacitat de les infraestructures actuals i dificulta l’accés i la sortida de les usuàries habituals”, advertint que la situació “genera situacions de risc de caiguda a andanes i accessos a causa de l’aglomeració de persones”, indicant que “hi ha incidències reiterades a les escales mecàniques, que en diversos casos han quedat fora de servei per l’ús inadequat per part d’algunes turistes, que s’hi concentren per fer fotografies i selfies”.
Per tot plegat, les entitats que signen el comunicat exigeixen l’aplicació de les següents mesures:
- La reducció de la pressió turística de l’entorn.
- Garantir el funcionament del transport públic, especialment metro i autobusos, amb la millora de les freqüències i la valoració de la construcció de noves entrades a l'estació de metro.
- El compliment de la normativa i assegurar la circulació i l’ús correcte de l’espai públic, amb reforç efectiu de la vigilància.
- La valoració per part de les administracions públiques de la creació d'una infraestructura soterrada per a autocars per eliminar-los de la via pública.
- L’impuls d’una taula de treball amb el moviment veïnal per dur a terme una avaluació real i transparent de les mesures aplicades fins ara, així com per valorar noves propostes i actuacions.
- Exigir que la Sagrada Família, com a principal pol d’atracció turística, assumeixi la seva corresponsabilitat en el finançament de les mesures necessàries per mitigar aquests impactes.