Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) ha anunciat l’execució durant l’estiu d’una obra de renovació integral de la infraestructura a la línia 1 de metro, amb la modernització de més de 9 quilòmetres de vies, aparells i instal·lacions en el tram que va de l’estació de Clot a la de Baró de Viver. L’obra implica el tancament del tram de la línia des de Clot fins a Fondo entre el 29 de juny i el 30 d’agost.

D’altra banda, aquest estiu el departament de Territori i Sostenibilitat executarà dues actuacions més en la infraestructura del metro de Barcelona que comportaran suspensions parcials del servei durant cinc setmanes: a la línia 2, entre Paral·lel i Sagrada Família, del 27 de juliol al 30 d’agost, per treballs de millora de les condicions mecàniques de la via, i a la línia 5, entre Can Vidalet i Collblanc, del 29 de juliol a l’1 de setembre, per obres relacionades amb la futura estació d’Ernest Lluch.

Alternatives a la L1

Mentre duri l’obra de la L1, es recomana com a alternativa utilitzar la línia 9 Nord de metro (La Sagrera - Can Zam) i els trens de Rodalies a través de les estacions de Sant Andreu Comtal (R2 / R2 Nord), Sant Andreu Arenal (R3 i R4), La Sagrera - Meridiana (R3 i R4) i El Clot - Aragó (R2 / R2 Nord). A més hi haurà dos serveis especials d’autobús que habilitarà TMB amb la funció d’enllaçar aquests transports ferroviaris i les estacions tancades de la línia 1. La resta de la línia, entre Hospital de Bellvitge i Clot, funcionarà amb normalitat.

 

Els dos serveis complementaris d’autobús (Especial L1 Clot - Fabra i Puig i Especial L1 Onze de Setembre - Fondo) estaran dotats amb vehicles articulats que circularan amb freqüències de 3 minuts i 5 minuts, respectivament, en les hores punta dels feiners. Les llançadores funcionaran amb els mateixos horaris de la xarxa de metro, incloses les nits de servei continuat. Per fer l’enllaç entre el metro i els autobusos especials a primera i última hora, convindrà consultar les primeres i últimes sortides al web de TMB.

65 anys d’antiguitat

Es tracta de l’actuació de manteniment més important mai realitzada a la xarxa, posarà al dia un sector de túnel, situat sota la Meridiana, que té 65 anys d’antiguitat, i la seva continuació sota el barri de Sant Andreu, posat en servei fa 51 anys.

L’obra consistirà principalment en la renovació completa de 9.150 metres lineals de via simple, que actualment està muntada sobre balast i passarà a muntar-se sobre placa de formigó per facilitar el manteniment, amb les fixacions i els drenatges corresponents. A més, se substituiran i ampliaran els aparells de via (dispositius que permeten les maniobres i canvis de sentit dels trens), es renovarà tota la senyalització ferroviària per accionar els aparells en les noves posicions i se’ls afegiran funcionalitats amb vista a futurs increments d’oferta. En un tram de via pròxim a Santa Coloma s’aplicaran mesures per reduir vibracions.

Addicionalment, s’executaran millores en les estacions com ara la renovació de cambres de baixa tensió, l’ampliació de cambres d’enclavament, la instal·lació de noves línies de peatge i la motorització de portes d’accés. El pressupost global ascendeix a 20 milions d’euros.

Treballs concentrats en dos mesos de tall

L’execució de tots aquests treballs és d’una elevada complexitat (comporta l’obertura de tres pous d’extracció i entrada de materials) i resulta incompatible amb la circulació de trens. Sospesades totes les opcions, s’ha escollit la de menys afectació: concentrar les obres en el mínim de temps, dos mesos, coincidint amb l’època de l’any amb menys mobilitat urbana. D’aquesta manera, el servei de metro a la línia 1 haurà de quedar suspès temporalment entre les estacions de Clot i Fondo (a Santa Coloma de Gramenet) entre el 29 de juny i el 30 d’agost, tots dos inclosos.

La interrupció parcial del servei de la línia 1 de metro suposa el tancament complet de nou estacions i el tancament parcial d’una altra, Clot, que es convertirà en terminal provisional. En aquest tram es registren unes 90.000 entrades els dies feiners del juliol, cosa que planteja un repte pel que fa al disseny de les alternatives de transport.

Tant el volum de passatge com la configuració de la trama viària han obligat a descartar els autobusos llançadora com a alternativa principal i a recomanar en canvi l’aprofitament dels altres transports existents al districte de Sant Andreu de Barcelona i al municipi de Santa Coloma de Gramenet, especialment els ferroviaris.

L’intercanviador de la Sagrera, punt d’arribada i sortida de nombroses línies de bus interurbanes, es mantindrà en funcionament per a l’enllaç entre les línies 9 Nord, 10 Nord i 5 de metro (que també tindrà un paper rellevant durant el tall, com a segona línia transversal de la xarxa) i les línies R3 i R4 de Rodalies. Serà també un punt de parada de la llançadora de bus Clot - Fabra i Puig.