Les restriccions al trànsit a Barcelona a causa de la implantació de la Zona de Baixes Emissions (ZBE) han estat el motiu d’una sonora bronca al Parlament Europeu un cop l’eurodiputada del Partit Popular Dolors Montserrat, presidenta de la comissió de Peticions, ha acceptat estudiar la situació barcelonina a demanda d’un ciutadà que considera que la mesura viola els drets dels ciutadans, segons assenyala l’agència de notícies Europa Press. En la seva petició, el ciutadà considera que les restriccions de la ZBE no es basen en els resultats de la ITV i per això manté que discrimina els propietaris de vehicles antics independentment del seu nivell de contaminació.

Sempre segons l’agència mencionada, la decisió de Montserrat d’admetre l’estudi de la petició ha provocat una picabaralla amb l’eurodiputat del PSC Javi López, que ha defensat que les mesures aplicades a la capital de Catalunya, “no vulneren la legislació europea, sinó que, de fet, van en línia amb el que demana la Unió Europea i amb la política estrella de la Comissió Europea" i per això ha recordat que existeix un procés d’infracció contra Espanya per aquesta qüestió, però no per l'aplicació de la ZBE sinó per just el contrari, per la manca de mesures per a la millora de la qualitat de l‘aire.

La tensió ha anat en augment amb la intervenció de la diputada verda danesa Margrete Auken, que ha assenyalat la “feblesa” dels arguments de Montserrat i l’ha acusat de tenir motius polítics per actuar contra el govern municipal de Barcelona i la seva alcaldessa, Ada Colau. Al seu torn, la diputada del PP Rosa Estarás ha assenyalat que els criteris per aplicar la restricció de la circulació són “arbitraris” i no responen a qüestions ambientals i per això ha reclamat una avaluació de les mesures imposades a Barcelona.

Finalment, el diputat d’extrema dreta Jorge Buxadé, de Vox, ha assegurat que els parlamentaris contaminen més que els ciutadans amb els seus desplaçaments i ha titllat d’”imposició ambiental” les restriccions de la ZBE, que al seu parer constitueix una vulneració dels drets de mobilitat i de la propietat d’europeus.

Infracció per la contaminació

Segons indica l’Agència Catalana de Notícies (ACN), Brussel·les va portar Espanya als tribunals de la UE el juliol del 2019 per l'alt nivell de contaminació a Barcelona i Madrid en el marc d'un procediment d'infracció per l'incompliment de la directiva europea de la qualitat de l'aire, que marca uns nivells màxims d'emissions. En el cas de Barcelona, se sobrepassaven els nivells de diòxid de carboni que són provocats per la circulació de vehicles. La ZBE va entrar en vigor a principis del 2020, si bé les sancions no es van començar a posar fins més tard.

 

Imatge principal: El Passeig de Gràcia de Barcelona, en un moment sense trànsit / Europa Press