Centenars de taxistes s'han manifestat aquest dijous pel centre de Barcelona per protestar contra l'obertura d'un expedient a Elite Taxi i Taxi Project 2.0 per part de l'Autoritat Catalana de la Competència (ACCO) per una suposada conducta de boicot, pràctiques agressives i actes de denigració en tractar d'impedir que els seus associats i la resta de taxistes s'adherissin a l'aplicació d'Uber. Actualment, la multinacional és a la capital catalana com a servei de taxi i no com a VTC. Segons Élite Taxi, les sancions de l'ACCO es poden elevar fins als 2 MEUR i "portar a la més absoluta de les ruïnes" als responsables de les associacions. A la marxa, hi han participat 570 vehicles, segons la Guàrdia Urbana, i uns 2.000, segons els organitzadors. Fins ara, Élite Barcelona i Taxi Project han reivindicat que es tracta de llibertat d'expressió i que "s'han limitat" a expressar "una opinió", considerant que Uber "representa un perill real per a la competència".

L'administració beneficia Uber

La marxa s'ha iniciat a les onze del matí al carrer Tarragona i ha recorregut el centre de Barcelona passant per Plaça Espanya, la Gran Via, el carrer Balmes, el carrer Fontanella, la Via Laietana i Marquès d'Argentera i Arc del Triomf. En aquest punt, els taxistes estacionaran els seus vehicles i es desplaçaran a peu fins al Parlament. De fet, aquest dimecres el coordinador i portaveu d'Élite Taxi, Tito Álvarez, es va reunir amb la majoria dels grups parlamentaris per abordar la futura regulació que aquest any hauria de substituir el decret Ábalos i ha de regular la convivència entre els taxis i vehicles VTC. En una atenció als mitjans just abans d'iniciar la reivindicació, el portaveu dels taxistes Tito Álvarez ha assegurat que amb l'expedient s'ha obert un procediment "molt perillós" i ha reclamat que es defensi la llibertat d'expressió com es va fer amb la detenció dels Jordis el 2017 en el marc de la causa judicial per l'1-O. En aquest sentit, ha lamentat que l'administració pública és "part" en aquesta qüestió i que manté un posicionament que beneficia a Uber.  El portaveu dels taxistes ha considerat que Uber fa un "ridícul mundial" i presta "el pitjor servei" a l'Àrea Metropolitana de Barcelona. "No l'acceptarem per voluntat pròpia. I si ens han de sancionar amb 2 o 6 milions d'euros ens és igual. Uber fora de Barcelona i punt", ha reclamat.

Reunió amb Aragonès i Giró

El portaveu dels taxistes, Tito Álvarez, ha assegurat durant la marxa que han sol·licitat una reunió amb el president de la Generalitat, Pere Aragonès, i el conseller d'Economia i Hisenda, Jaume Giró, "com a responsable directe de l'ACCO" per traslladar-los el seu malestar per la denúncia de l'ACCO. El col·lectiu té previst entregar a la cambra catalana un manifest als grups parlamentaris en què asseguren que l'ACCO és un "aliat directe" d'Uber i que la denúncia de la companyia respon a "l'únic objectiu d'anul·lar la capacitat d'acció" d'Elite Taxi i Taxi Project. Els col·lectius considera que, l'ACCO ha fet sempre una "clara defensa" dels interessos de la multinacional nord-americana i que aquesta ha arribat a ser posada en dubte per la justícia i el mateix Parlament amb el decret que regulava les VTC. En aquest mateix manifest, reclamen que la denúncia és "un atac directe contra la llibertat d'expressió i contra els drets més elementals" i alerten que aquest escenari "no ofereix cap mena de garantia d'equitat". 

 

Als diversos fronts oberts que els taxistes tenen contra Uber, s'hi ha sumat la concessió de 26 places de pàrquing a l'Aeroport del Prat per a la companyia i que començarà a utilitzar en les pròximes setmanes. En el cas de la capital catalana, com que Uber no opera amb VTC estaran destinades a taxis que treballen per a l'empresa. Élite Taxi ha deixat clar, però que no podran embarcar clients des d'aquests aparcaments, ja que la captació de clients s'ha de fer sempre en les zones autoritzades. En cas contrari, seran multats pels Mossos d'Esquadra, assenyala.