Amb l’arribada del mes de desembre tornar a estar sobre la taula el preu del transport públic per a l’any vinent, el 2026, una qüestió de primer ordre els últims anys, ja que, més enllà d’eventuals pujades de tarifes, des del 2022 que els usuaris es beneficien de rebaixes que actualment suposen un descompte del 50% en diversos abonaments. Dit d’una altra manera, a l’àrea de Barcelona, un usuari de la T-Usual d’una zona paga ara 22 euros per aquest títol, però el preu real és just el doble, 44, mentre que l’usuari de la T-Jove, és a dir, menors de 30 anys, sense distinció de zones, paga 44 euros, quan el preu total és de 88.
En aquest context, el Govern ja ha fet el primer pas anunciant que es mantindrà la bonificació de la T-Jove, que, per tant, es mantindrà en 44 euros en cas que no hi hagi canvi de tarifes, un extrem encara no conegut i que podria suposar una actualització a causa de l’increment de l’IPC, que l’any 2025 va suposar pujades de l’entorn del 3%. El manteniment d’aquesta bonificació per als joves va ser confirmada dimarts per la consellera de Territori, Habitatge i Transició Ecològica i portaveu de la Generalitat, Sílvia Paneque, que va deixar la porta oberta a la resta de bonificacions pendent del que decideixi el ministeri espanyol de Transports i Mobilitat Sostenible, que de moment no s’ha pronunciat sobre el manteniment o no de les bonificacions.
Cal tenir en compte que la bonificació del 50% de la T-Jove l’assumeix íntegrament el govern espanyol, mentre que la resta es reparteixen entre l’administració espanyola en un 30% i l’Autoritat Metropolitana del Transport (ATM), un ens consorciat per Ajuntament de Barcelona, Generalitat de Catalunya i Àrea Metropolitana de Barcelona, que assumeix el restant 20%. És per això que, de moment, no hi ha cap decisió definitiva, més enllà de declaracions a favor del manteniment de les bonificacions, pel que fa a la resta de títols, principalment la T-Usual, tenint en compte que la T-Casual i el bitllet senzill no es beneficien de cap descompte.
En aquesta situació, la pilota es troba a la teulada del govern espanyol, que ha de pronunciar-se sobre el manteniment o no de les altres bonificacions per determinar què farà la Generalitat. Paneque ha assegurat que es mantenen converses sobre la qüestió i “en aquest diàleg serà quan puguem determinar, abans del 31 de desembre, quin és el mapa de bonificacions a Catalunya". Cal tenir en compte, així mateix, que el Govern també manté contactes amb ERC i Comuns, que pressionen per mantenir les bonificacions amb l’amenaça de no negociar els pressupostos si s’eliminen.
Possible pujada de tarifes
Pel que fa a la pujada de tarifes, que és una decisió que pren l’ATM, Paneque, que com a consellera de Territori presideix el consell d’administració de l’ATM, ja ha avançat que és partidària de l’actualització de les tarifes respecte a l’increment de l’IPC: "La reflexió també ha de ser que si volem millorar el transport, si volem millorar freqüències, si volem tenir més trens i més metro i més tramvia, doncs això vol dir que hem de tenir també un sistema de finançament sostenible del transport públic en el seu conjunt”.
En resum, i a falta de més concreció, les cartes sobre la taula ara mateix són les següents: mantenir la bonificació de la T-Jove del 50%, esperar a la decisió del govern espanyol sobre les altres bonificacions que afecten principalment la T-Usual i que, en cas de desaparèixer suposaria duplicar el preu final i, finalment, previsió d’una possible pujada de tarifes respecte a l’actualització de l’augment de l’IPC.