El Consell d’Administració de l’Autoritat del Transport Metropolità (ATM), ha aprovat aquest dimarts a la tarda l’aplicació de les rebaixes dels abonaments del transport públic incloses al Reial Decret Llei aprovat pel Consell de Ministres el passat 25 de juny per fer front a la crisi energètica. L’esmentat Decret establia entre els mesos de setembre a desembre del 2022 la reducció de les tarifes dels abonaments de Renfe al 50%, la reducció en un 30% dels abonaments de transport de titularitat de les Comunitats Autònomes o els ajuntaments i la possibilitat que aquests abonaments tinguessin una reducció del 50%, a càrrec de les Comunitats i els ajuntaments, als quals s’hi ha de sumar la promesa -encara no substanciada en cap decret ni mesura- de convertir els abonaments de Rodalies en gratuïts. 

 

Amb aquests elements sobre la taula, l’ATM ha aprovat una reducció tarifària que a grans trets suposa la reducció del 50% del preu dels principals abonaments, però no de tots. En concret, tindran reducció del 50% la T-Usual, que passarà a costar 20 euros en una zona, la T-Jove -40 euros per una zona i els mateixos títols bonificats per a les famílies nombroses i monoparentals. Amb tot, un dels títols més utilitzats, la T-Casual, no tindrà reducció del 50%, sinó únicament del 30%, de manera que el seu preu, per 1 zona, serà de 7,95 euros. Segons ha assenyalat Pere Torres, director general de l’ATM, s’ha optat per aquesta solució per la “convicció de les administracions consorciades de complementar la T-Usual i la T-Jove”.

Caducitat el 15 de gener

Una altra mesura aprovada és que tots els títols que es beneficien d’aquestes rebaixes caducaran automàticament el 15 de gener, encara que no s’hagi exhaurit el termini previst des de la primera validació (excepte la targeta T-16 i la targeta T-verda que tenen la seva pròpia caducitat). És a dir, encara que es validi per primer cop una T-Usual rebaixada a finals de desembre, no es podrà utilitzar tot el mes, sinó que caducarà a la meitat de gener. A més, els títols adquirits durant l’any 2022 i sense començar a utilitzar (siguin adquirits amb tarifes de gener o de setembre de 2022) es podran bescanviar per títols de la mateixa classe de l’any 2023 fins a la data del 31 de març de 2023. Això sí, s’haurà d’abonar la diferència de preu i en cas de no haver-hi diferència entre el preu d’adquisició del títol i el nou preu o ser negativa, es podran bescanviar. Aquesta mesura impedirà que hi hagi acopi d’abonaments rebaixats, ja que no es podran fer servir més enllà del 15 de gener.

Per la seva part, l’AMB ha acordat aquest mateix dimarts  la rebaixa d’un 50% el preu de la targeta rosa metropolitana de tarifa reduïda T4, títol social de 10 viatges que, del preu actual de 4 euros, passarà a costar 2 euros durant aquest període. Així mateix, Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya aplicarà la mateixa reducció del preu del seu títol Targeta de pensionista. D’altra banda, les targetes T-Familiar, T-Grup i T-Dia, mantindran els seus preus actuals i no tindran cap rebaixa, com tampoc el bitllet individual.

“Incògnita considerable” davant la gratuïtat de Rodalies

A més, davant la possibilitat que finalment el govern espanyol aprovi la gratuïtat dels abonaments de Rodalies, l’ATM es prepara per a un escenari en el que hi pot haver un “important transvasament d’usuaris”, un fet que, segons Torres, planteja una “incògnita considerable”, no només des del punt de vista de l’usuari, ja que no es descarta que a partir de l’1 de setembre pugui haver-hi importants “aglomeracions”, i per això ha alertat que “si hi ha transvasament cap a títols gratuïts el sistema perd diners i no està previst que ho compensi ningú”. Cal recordar que la gratuïtat dels abonaments de Rodalies -que encara no és oficial- obligarà els usuaris a comprar a banda abonaments d’ATM si volen utilitzar altres modes de transport a més del tren, però a banda d’això, el que preocupa a l’ATM és com es compensarà la presumible pèrdua d’ingressos davant un operador que oferirà els seus serveis de manera gratuïta.

“Amb una rebaixa del 50% no es preveu transvasament entre operadors -ha assenyalat Torres-, però si un operador és gratuït, els mateixos usuaris de Rodalies es passaran als títols de Renfe i, en tot cas, utilitzaran un títol integrat d’una zona per moure’s per l’àmbit metropolità, per tant, es perdrà tot el que representin els títols de diverses zones”. Tot plegat, així com la compra massiva dels títols reduïts porta a una “previsió de col·lapse” a primers de setembre, que a més, pot suposar un impacte de fins a 50 milions d’euros ocasionats pels transvasaments de títols, “que no seran compensats”.